26

The Cham een project voor de 21e geloof dat geleidelijk aan het besef zal groeien dat bepaalde projecten langs de grenzen van Gewesten een zekere vorm van samenwerking verdienen. Als de buren sinds het begin bij een denkproces zijn betrokken, zal men ook op hun steun mogen rekenen tijdens de uitvoering van het project. Dit geldt voor de mobiliteit en ook voor het Nationaal Stadion, bijvoorbeeld. In een ruimer kader stel ik dat de Staat bevoegdheden heeft overgedragen die de Gewesten nog moeten leren te beoefenen. We zitten in een overgangsfase, maar de zaken evolueren positief. De samenwerking komt op gang, weliswaar minder snel en minder diepgaand dan verwacht. Tijdens de recente Mobility Shift Summit, erkenden vier ministers de noodzaak om samen te werken aan projecten. Dit is een nieuw gegeven.” Het dossier van de luchthaven blijft echter een struikelblok: “Het Brusselse Gewest getuigt daar, zacht gesteld, van een weinig constructieve aanpak.” Verlichten, vereenvoudigen en verduidelijken De fiscaliteit is, net na de mobiliteit, de tweede grootste bron van ergernis van de Brusselse ondernemers. “In deze volgorde zijn dit ook de twee voornaamste redenen waarom bedrijven Brussel verlaten. Ondernemingen ondergaan in Brussel een zwaardere belasting van vastgoed dan in de andere Gewesten. Laten we niet uit het oog verliezen dat iedereen tegen alle andere concurreert! Ik pleit verder voor een harmonisering van het fiscale beleid van de gemeenten. 19 verschillende fiscale stelsels binnen Brussel is zuivere nonsens! In deze materie zoals in vele andere is een vereenvoudiging van de Brusselse structuren wenselijk. Een breed debat, uiteraard!” Op federaal niveau pleit Beci voor een verlaging van de Ven.B. “Te hoge belastingen werken averechts”, zegt de voorzitter van Beci: “Een oeroude handelsregel die ook op het belastingbeleid van toepassing is: de prijs moet op de markt afgestemd zijn. Het voorbeeld van de gepersonaliseerde kentekenplaten spreekt boekdelen: het 24 | Beci Activiteitenverslag 2017 tarief werd verdubbeld om de inkomsten te verhogen; resultaat: de verkoop is nagenoeg stilgevallen. Als de belastingen te hoog oplopen, gaan de bedrijven investeren in fiscale engineering om de belastingdruk te ontlopen. Deze fiscale spitsvondigheid wordt zodanig complex dat de Staat, door de tijd en de deskundigheid die hij hierin moet investeren, niet langer gelijke tred kan houden met de belastingplichtige. Dit wordt al gauw een vicieuze cirkel. Een gerechtvaardigde, eenvoudigere en lichtere belasting is ook veel gemakkelijker te beheren. Het spoort ondernemers aan om te investeren en maakt de Belgische of Brusselse marktplaats aantrekkelijker.” Voordat hij zijn mandaat afstaat, zal Thierry Willemarck een project mogen lanceren dat hem nauw aan het hart ligt: The Cham. “The Cham is de aanpassing van de kamer van koophandel aan de omgeving van ondernemingen in de 21e eeuw eeuw. BECI moet met zijn tijd mee. De diensten en plichten ten opzichte van de leden blijven natuurlijk bestaan, maar om de Brusselse economie van de toekomst te voeden, is ook steun nodig om nieuwe ondernemingen op te richten die beantwoorden aan een nieuw type economie.” Dit is de waardering die Thierry Willemarck aan de Brusselse regering toewijst: "Het klimaat is in de bedrijfswereld in vier jaar tijd eerder verbeterd. Maar de Brusselse regering zit er voor niets tussen."

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication