27

Ooit al een vergunningsaanvraag ingediend? Of het ganse proces van een bedrijfsoprichting doorlopen? Allemaal onvoorstelbaar ingewikkeld! En bovendien wekt de procedure de indruk dat de ondernemer vermoedelijk schuldig is aan weet ik veel wat. delijk schuldig is aan weet ik veel wat. En dan heb ik het nog niet over de ‘valse CV’s’ die men overweegt aan ondernemingen te sturen om discriminatie op te sporen. Waar zal dit eindigen?” Beroepen aantrekkelijk maken Het ondernemerschap kan je ook bevorderen door ondernemers toe te laten gekwalificeerde medewerkers aan te werven. Dit vereist wel een kwalitatief hoogstaand onderwijs. “De McKinsey studie, die wij in 2014 voor het voetlicht hebben gebracht, heeft de problemen helpen verduidelijken. Ik vrees vandaag vooral dat het door mevrouw Milquet ontworpen en door mevrouw Schyns verder ontwikkelde plan morgen op de klippen loopt door de weigering van verandering of de verdediging van de verworven rechten. De beroepsopleidingen zitten met een serieus probleem: het beleid focust op kleine opleidingen om werklozen bij te scholen, terwijl de ondernemingen hoogstaande profielen zoeken. De hiaat is overduidelijk. Verder blijf ik ervan overtuigd dat ook de bedrijfswereld het initiatief moet nemen met meer openheid naar het onderwijs toe. We moeten sleutelen aan de aantrekkelijkheid van de beroepen.” Hetzelfde geldt op administratief vlak: “Ooit al een vergunningsaanvraag ingediend? Of het ganse proces van een bedrijfsoprichting doorlopen? Hebt u al geprobeerd via Actiris personeel aan te werven? Allemaal onvoorstelbaar ingewikkeld! En bovendien wekt de procedure de indruk dat de ondernemer vermoeDe Brusselse regering verdient 4 op 10! De toepassing van technologieën is een andere bron van ontevredenheid. Op dit vlak heeft Brussel te weinig waargemaakt, vindt Thierry Willemarck: “Wij staan nog mijlen ver van een Smart City!” De communicatietechnologieën vormen de kern van het probleem. “Er bestaan nu wat meer hotspots. De toegang tot internet is verbeterd, maar de beschikbare bandbreedte moet nog aanzienlijk toenemen om ontwikkelingen in de toekomst mogelijk te maken. Transport of London opende nagenoeg 10 jaar geleden de toegang tot data, terwijl de MIVB dit slechts verleden jaar deed. Gevolg? Transport of London werkt vandaag samen met meer dan 400 ondernemingen die apps ontwikkelen voor commerciële activiteiten.” Er bestaat geen alternatief: “Brussel moeten resoluut voor technologie kiezen. 4G zorgde voor veel debatten, maar wij blijven onderworpen aan veel striktere gezondheidsnormen dan die van de WGO. Natuurlijk moet rekening worden gehouden met de risico’s, maar waarom zouden wij in Brussel voorzichtiger moeten zijn dan de beste internationale deskundigen? Steunen deze normen werkelijk op wetenschappelijke gegevens of op de gemoedstoestanden van het electoraat dat sommigen wantrouwig maken?” Globaal vindt de voorzitter van Beci dat het klimaat in de bedrijfswereld in vier jaar tijd eerder is verbeterd. “Dit is echter geen specifiek Brussels gegeven, maar het gevolg van een economisch herstel.” Tegenover de Brusselse regering stelt hij zich vrij streng op: “Ze heeft hierin geen enkele rol gespeeld. En haar beleid verdient volgens mij niet meer dan 4 op 10 …” • Beci Activiteitenverslag 2017 | 25

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication