6

WELKE NIEUWE MAATREGELEN HEBT U INGEVOERD? Terugbetaling openbaar vervoer (100%) Telewerken Fietsvergoeding Privéfiets Bedrijfswagen Carpooling Carsharing Fietsdelen Andere Privémotor of -scooter Bedrijftsshuttle Gedeelde motor of scooter 0% WELKE IMPACT HEBBEN DEZE MOBILITEITSMAATREGELEN VOLGENS U OP DE VOLGENDE CRITERIA? Groen imago van de onderneming Werkomgevingen en motivatie Medewerkers anntrekken en behouden Kosten op lange termijn Kosten op korte termijn 0% Zeer positief Eerder positief 20% 40% 60% 80% 100% Eerder negatief Zeer negatief 10% 20% 30% 40% 50% 60% WELKE BELEMMERING(EN) BENT U TEGENGEKOMEN BIJ DE UITWERKING VAN UW MOBILITEITSBELEID? Parkeer problemen Onaangepaste belasting Geen Geen openbaarvervoer Onaangepaste arbeidsstelsels en -roosters Terughoudendheid van werknemers en/of vakbonden Onaangepaste werkomgeving Andere 0% 10% 20% 30% 40% Welke mobiliteitsbehoeften? Met 1 163 486 inwoners, onder wie 693 591 werknemers, en een steeds toenemende mobiliteitsbehoefte, om nog maar te zwijgen van de 364 5062 dagelijkse pendelaars (waarvan 225 000 met de wagen3 Het merendeel van die 364 506 pendelaars komt uit de GEN-zone. Zoals blijkt uit de conclusies van de vorige balans van het BVP4 maakt slechts 24 % ), zal mobiliteit de komende jaren ongetwijfeld een van de grootste uitdagingen voor Brussel blijven. van de pendelaars uit de 1e periferie gebruik van de trein, terwijl dit cijfer 2,5 keer hoger ligt bij de pendelaars uit de tweede periferie en de rest van België. Een coördinatie tussen de drie gewesten en het federale niveau is dus echt aangewezen om het GEN zo snel mogelijk te kunnen afronden. We durven te hopen dat het voorstedelijke treinaanbod, de ’S-Trein’, dat in december 2015 door de NMBS gelanceerd werd meer zichtbaarheid zal geven aan het mobiliteitsnet in en rond de rand. TABEL 1: MODALE VERDELING AFHANKELIJK VAN DE HERKOMST (IRIS-ZONE) EN DE BESTEMMING (BEREIKBAARHEIDSZONE) IRIS-zone 1e 2e periferie periferie en de rest van België Bereikbaarheid OV BHG BHG Wagen 56,6 % 32 % Trein 24 % 61 % 2. Mini-Bru 2015, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in cijfers, Brussel, 2014 3. BECI, “Het witboek over mobiliteit”, Brussel, 2013, p. 8 4. LEEFMILIEU BRUSSEL, Bedrijfsvervoerplannen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest - balans van de situatie in 2011, pagina 21 BECI | Mobility TOOLBOX 6

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication