7

Welk mobiliteitsaanbod? Nu gaan we dieper in op het mobiliteitsaanbod zoals dat georganiseerd wordt door de overheid. Dit aanbod is aanzienlijk, maar weet het ook in te spelen op alle eerder genoemde mobiliteitsbehoeften? Gewestelijk openbaar vervoer Het gewestelijke aanbod verzadigt en kan de steeds toenemende vraag niet bijbenen. En dat geldt zowel voor de MIVB als de NMBS. Een succes, volgens de enen, een te klein budget, zeggen de anderen … Hoe dan ook, het openbaar vervoer, de ruggengraat van de mobiliteit, is en blijft een werk in uitvoering. Ja, het aanbod is toegenomen, maar niet zo sterk als de vraag, die deels wordt gestuwd door de demografische boom. Als we kijken naar de omvang van de werkzaamheden en de toegezegde investeringen wordt al snel duidelijk dat enkele grote projecten tientallen jaren in beslag zullen nemen. Andere projecten zullen gelukkig sneller klaar zijn. Een overzicht: • In februari 2015 breidde de MIVB zijn aanbod op 40 bus- en tramlijnen uit. Het nieuwe Busplan brengt vanaf 2016 diverse verbeteringen aan het net en de frequentie. Als metrolijnen 1 en 5 tegen 2023 omgevormd zijn tot ‘halfautomatische’ lijnen zou hier tijdens de spitsuren om de 3 à 2 minuten een metro moeten voorbijkomen5 . • In maart van dit jaar keurde de Brusselse regering het masterplan van Beliris goed voor de aanleg van een nieuwe metrolijn tussen Bordet en Brussel-Noord6 . Deze metro zou tegen 2014 volledig bedrijfsklaar moeten zijn en zo het noorden en zuiden van het gewest beter verbinden. • Na de beslissing om buslijn 71 dan toch niet om te vormen tot een tram, verklaarde de Brusselse minister van Mobiliteit in maart 2015 dat hij snel met een voorstel wil komen om de lijn te verbeteren. • Begin mei 2015 ging de bouw van start van de nieuwe tramlijn 9 tussen Simonis en de Heizelvlaktel7 . • In de rand is het project van de ‘randtram’ voorzien voor 2020; het tracé werd in december 2013 goedgekeurd door de Vlaamse regering8 . Zullen deze projecten inspelen op de toekomstige vraag? In 2014 heeft de MIVB 364,6 miljoen reizigers vervoerd9 (10 miljoen meer dan in 2013). De vraag lokt het aanbod uit, maar het aanbod lokt ook de vraag uit. Met elke investering kunnen Brussel, zijn bedrijven en zijn inwoners weer naar adem happen. Het economische, sociale en ecologische rendement van de investering overtreft het beginkapitaal ruimschoots. Het GEN LHet GEN (Gewestelijk Expressnet) laat al enkele jaren op zich wachten, maar in december 2015 werd het voorstedelijk treinaanbod ‘S’ (het ‘treinluik’ van het Gewestelijk Expressnet) dan officieel bekendgemaakt: in een straal van 30 km rond Brussel wordt een aanbod van trein, tram, metro en bus gecombineerd in een geïntegreerd netwerk10 . Het voorstedelijke treinaanbod krijgt eindelijk een eigen imago en visuele identiteit om zich te kunnen onderscheiden van de ‘klassieke’ treinen. En dat is nodig om het de reiziger gemakkelijker te maken. Het gewest beschikte al over een treinaanbod, maar veel inwoners kennen dit niet. Een communicatiecampagne zou de Brusselaars kunnen aanzetten om dit net te gebruiken. Wist u dat u met de trein in 19 minuten van Sint-Job naar Evere kunt reizen? 5. MIVB, persberichten, link: http://www.stib-mivb.be/pressreleases.html?l=fr&news_rid=/STIB-MIVB/INTERNET/ACTUS/2015-02/WEB_Article_1424172205439. xml geraadpleegd op 3 april 2015 6. “La nouvelle ligne de métro entre Evere et Forest prévue pour 2024”, in Vif Trends Tendance, maart 2015, link http://trends.levif.be/economie/entreprises/ la-nouvelle-ligne-de-metro-entre-evere-et-forest-prevue-pour-2024/article-normal-373697.htmlgeraadpleegd op 3 april 2015 7. http://www.tram9.brussels/ 8. RTBF, “La Flandre autorise trois nouvelles lignes de tram De Lijn à Bruxelles”, link: http://www.rtbf.be/info/belgique/detail_la-flandre-autorise-trois-nouvelles-lignes-de-tram-de-lijn-a-bruxelles?id=8151695 geraadpleegd op 8 april 2015 9. MIVB, persberichten, link: http://www.stib-mivb.be/pressreleases.html?l=fr&news_rid=/STIB-MIVB/INTERNET/ACTUS/2015-02/WEB_Article_1424172205439. xml geraadpleegd op 3 april 2015 10. NMBS, persberichten, link: http://www.belgianrail.be/fr/corporate/Presse/Presse-releases/23_03_2015.aspx geraadpleegd op 3 april 2015 BECI | Mobility TOOLBOX 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication