31

het verschil zit hem in DE DETAILS Omnia Travel Reisbureau Omnia Travel kende de voorbije jaren een opmerkelijke groei dankzij zijn specialisatie in zakenreizen. “Onze ervaren travel consultants denken mee met de klant. Dit zorgt voor een echte meerwaarde.” “We zijn de vijfde grootste in zakenreizen”, zegt general manager Jan Van Steen trots. “Met als grote voordeel tegenover de rest dat het beslissingscentrum in ons land is gevestigd. Al onze concurrenten zijn afdelingen van internationale organisaties. De eindverantwoordelijkheid ligt bij ons in eigen land, dit zorgt ervoor dat er héél kort op de bal kan gespeeld worden.” Met zakenreizen haalt Omnia Travel rond de 68 procent van zijn omzet. Groepsreizen en incentives zijn goed voor een kleine 20 procent, de vakantiereizen nemen zo’n 12 procent in. Om zijn doel te bereiken – een sterk kantoor in elke Vlaamse provincie en in Brussel – deed het reisbureau de voorbije jaren enkele overnames: “Onze financiële situatie is gezond; we hebben nooit geld moeten lenen om acquisities te doen. Twee jaar geleden namen we Squatra over in Gent en vorig jaar BTS Business Travel in Brussel”, legt Jan Van Steen uit. De medewerkers van BTS Business Travel verhuisden vorig jaar mee naar het gerenoveerde kantoor van Omnia Travel aan de Louizalaan. “De sfeer zit goed, wat belangrijk is, want iemand die graag komt werken levert ook een goede service”, getuigt de general manager. “We hebben in Brussel nu een 15-koppige equipe die graag de oplossingen die het vindt deelt. Die dynamiek zorgt dus voor een nog betere dienstverlening.” Volgens Van Steen is dat ook dé reden voor de opmerkelijke groei van het bedrijf (in januari draaide het evenveel omzet als tien jaar geleden over een heel jaar). “Wij focussen op kwaliteit. Je hebt bureaus die proberen zo goedkoop mogelijk te zijn, maar dan boet je aan dienstverlening in. De service staat bij ons voorop. Wij hebben ervaren mensen in dienst die kunnen meedenken met de klant en voor elk probleem een goede oplossing uitdokteren. Onze medewerkers zijn specialisten. Je hoort vaak de klaagzang dat onze business wordt overgenomen door het internet, maar als je de juiste niche kiest en je biedt een kwaliteitsvolle dienstverlening aan, dan zijn er nog altijd voldoende opportuniteiten. Onze klanten hebben hun vaste contactpersoon op het bureau. Van de aanvraag voor de reis tot de terugkeer blijft die verantwoordelijk voor het dossier.” Duty of care Jan Van Steen illustreert de aanpak van Omnia Travel met een concreet voorbeeld: “Met de huidige terreurdreiging is het goed om weten dat wij de gegevens van klanten nauwkeurig bijhouden: wie is op welk moment in welke regio? We vragen ook de gsm-nummers van mensen die we moeten verwittigen als er iets gebeurt. Dit noemen wij duty of care. We gaan ook geen mensen wegsturen met een luchtvaartmaatschappij die op de zwarte lijst staat. Naast ons luik “zakenreizen” bieden we ook andere diensten aan. Je kunt Omnia Travel als het ware omschrijven als een one-stop-shop. Ook hier gaan wij een stap verder, en staat onze klant centraal. Alles wordt op maat uitgewerkt. “Neem nu een incentive: een bedrijf wil met een grote groep naar het buitenland. Dan gaan wij eerst met de klant ter plaatse kijken. Als een bedrijf de moeite doet om zijn beste medewerkers te belonen, kun je niet het risico lopen dat het geboekte hotel tegenvalt. Zelfs met de CO2 uitstoot houden we rekening. Als je een treinreis kunt aanbieden voor dezelfde reistijd, dan geven we daar de voorkeur aan. Onze slagzin is: ‘het verschil zit hem in de details’.” Verleden in bedevaarten De focus op zakenreizen is er met de jaren gekomen. De oorsprong van Omnia Travel ligt bij het in 1973 opgerichte Agri Reizen dat bedevaarten naar Lourdes organiseerde. Het transformeerde in Omnia Travel in 1998, toen het in handen kwam van de KBC Group. De eerste klanten van het full-service bureau waren reizigers van de Boerenbond en KBC. Zo groeide het idee om verder te gaan met deze expertise en steeds meer ondernemingen een gepersonaliseerde service te verlenen, gebaseerd op de analyse van het budget van de klant. Ook vandaag nog is Omnia Travel 100 procent dochter van KBC. “We zijn wel een aparte vennootschap, maar we leunen bij de bedrijfscultuur van de bank aan. Dat geeft ons een financiële zekerheid en een sérieux; we zouden het ons eenvoudigweg niet kunnen permitteren om ons als cowboys in de markt te bewegen.” Omnia Travel Louizalaan 285, 1050 Brussel T: 02 645 56 00 - F: 02 645 56 01 brussels@omniatravel.be - www.omniatravel.be

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication