39

DYNAMIEK GEN, metro en tunnels: onze concrete eisen! Zie hier de dringende eisen van IZEO voor andere belangrijke aspecten van de mobiliteit: GEN en metro: IZEO steunt het initiatief Make Brussels, dat de Brusselse economie een nieuwe dynamiek wil inboezemen. Het succes hiervan mag niet struikelen over nieuwe verwikkelingen bij de afwerking van het Gewestelijk Expres Netwerk (GEN). Een GEN op vier sporen werd opnieuw in Waals-Brabant beloofd. IZEO vraagt hierover vaste verbintenissen. En wat betreft de nieuwe noord-zuid metrolijn (Bordet-Albert) die tegen 2024 werd beloofd, hopen we dat de financiering werkelijk zal volgen. Toegang tot het stadscentrum: IZEO wenst dat de herziening van de voetgangerszone eindelijk een oplossing vindt voor de verkeersproblemen in het centrum van Brussel. De stad heeft in november 2015 de lockdown geïncasseerd en gaat nog steeds diep gebukt onder de gevolgen van de terreuraanslagen in maart 2016. Er moet dringend een vlotter verkeer in het hart van de hoofdstad tot stand komen, want het voortbestaan van heel wat handelszaken wordt momenteel bedreigd. Verkeersopstoppingen: IZEO beweert dat ons vervloekt statuut van stad met de zwaarste verkeersoverlast geen geval van overmacht is. Alle vormen van stedelijk beleid moeten tot de oplossing bijdragen. De toegankelijkheid van de stad is niet het enige probleem: de interne verplaatsingen zijn eveneens van essentieel belang voor zelfstandigen en KMO’s, zeker als we beseffen dat 20% van de verkeersopstoppingen te wijten zijn aan het zoeken naar een parkeerplaats. Bovendien vraagt IZEO een duidelijke datum voor de heropening van alle tunnels in Brussel. geüniformeerde versie van dergelijke parkeerkaarten in Ganshoren, Sint-Jans-Molenbeek en Vorst. De eerste vijf kaarten kosten jaarlijks 150 euro. Het wordt 250 euro vanaf de zesde kaart en daarna 500 euro indien de onderneming of de zelfstandige (die een verplaatsingsplan heeft moeten voorleggen) er meer dan 20 nodig heeft. Ook de stad Brussel biedt een jaarlijks forfait: 375 euro. en zichtbaar vermelden op welk adres hij werkt. Kost: 90 euro per maand (1.080 euro per jaar!) en de parkeertijd is beperkt tot 3 uur. In dit stadium behoudt het gewestelijk parkeeragentschap dit voordeel aan de volgende beroepen voor: daken en waterafdichting, schrijnwerkerij en glaszetten, centrale verwarming, airconditioning, gas en sanitair, elektronica en liften. De kaart kan ook worden verkregen voor de installateurs van nutsleidingen vermeld op een officiële lijst van de sectoren gas, elektriciteit, watervoorziening en telecommunicatie, en afgevaardigden van overheidsdiensten. Is de herstelling minder dringend maar toch noodzakelijk? U mag het vergeten: die staat niet in de lijst en is dus onmogelijk. IZEO vraagt een uitbreiding van het aantal beroepen die recht hebben op een dergelijke interventiekaart, en een verlenging van de parkeertijd. Eén enkele kaart Brussel blijft een van de steden met de zwaarste verkeersoverlast ter wereld. Tijdens de piekuren rijden wagens en bussen gemiddeld 17 km/u. Om de 10 jaar beginnen de piekuren vroeger en eindigen ze later, zowel ‘s morgens als ‘s avonds. Vandaag begint de zwaarste verkeersoverlast tussen 16 en 17 uur. Dit alles verlengt natuurlijk de gemiddelde duur van de verplaatsingen. In 10 jaar tijd is die met 22% gestegen. IZEO pleit voor een verplicht systeem: de ondernemings- en zelfstandigenkaart moet in elk van de 19 gemeenten van het Brusselse Gewest te verkrijgen zijn. Parking.brussels reikt ‘interventiekaarten’ uit die u achter de voorruit plaatst. De gebruiker moet hierop duidelijk 2. BECI - Brussel metropool - oktober 2016 37 Voor IZEO moeten dringend worden gegrepen naar alle hefbomen van een nieuwe multimodale mobiliteit (zie onze eisen in onderstaand kader). Er kan geen dag meer worden gewacht op concrete oplossingen voor de parkeergelegenheid. We zijn nu begin september en IZEO droomt van één enkele en eenvoudige parkeerkaart voor alle zelfstandigen in gans het Brusselse Gewest … ● © Reporters © Reporters

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication