40

DYNAMIEK ONDERWIJS EN VORMING Entr’apprendre: onderdompeling van leerkrachten in bedrijfsomgevingen In 2015 lanceerde de ‘Fondation pour l’Enseignement’ (Stichting Onderwijs) samen met BECI en de UWE het project Entr’apprendre: stages in bedrijfsverband voor leerkrachten van het technisch en het beroepsonderwijs. De tweede editie werd in mei 2016 afgerond en gaf aan een vijftigtal leerkrachten de kans om een boeiende beleving op het terrein mee te maken. D e Fondation pour l’Enseignement vergaart de bedrijfsnetwerken van Brussel en Wallonië (door toedoen van BECI en de UWE), en alle onderwijsnetwerken van de Federatie Wallonië-Brussel. Het initiatief beoogt een betere samenwerking tussen onze ondernemingen (alle sectoren) en de scholen van het kwalificerend onderwijs. van hun personeelsleden die hun beroep mogen tonen en toelichten. Een win-win situatie, dus. In 2014 ging de Fondation van start met het project Entr’apprendre. Hierbij was het de bedoeling de banden aan te halen tussen leerkrachten van technische of beroepsvakken en een aantal deelnemende ondernemingen. De wederzijdse kennisuitwisseling ontstaat tijdens stages die de leerkrachten in een bedrijf onderdompelen. De leerkracht bereidt de stage voor aan de hand van een observatieschema. Na afloop wordt hij bovendien verzocht na te denken over de overdracht van zijn beleving naar zijn dagelijkse pedagogische activiteiten, meer bepaald wat betreft thema’s als technologische innovatie, relationele aspecten, veiligheid, communicatietechnieken enz. Deze concrete beleving van het ondernemingsleven biedt niet alleen pedagogische uitzichten voor de klas: ze verstevigt bovendien de geloofwaardigheid van de leraar als technisch expert bij de leerlingen. De relatie tussen leerkracht en onderneming kan ook de aanzet zijn van duurzame contacten langs waar jongeren zich op hun beurt kandidaat kunnen stellen voor een stage, met als troef een goede voorkennis van de eisen van de onderneming. Meerdere bedrijven verheugen zich bovendien over de wederzijdse verrijking en meer bepaald over de trots 38 BECI - Brussel metropool - oktober 2016 Positief voor 4000 leerlingen In de lente 2016 konden 50 leerkrachten uit 37 scholen in 15 Brusselse en Waalse ondernemingen uit allerlei sectoren terecht: het openbaar vervoer (MIVB), de technologische sector (IBA, AGC Glass Europe, Engie Fabricom, Carmeuse, Safran-Techspace, Sonaca, Heidelberg Cement), agrovoeding (Lutosa, Lantmännen Unibake, Delacre), chemie (Kluber Lubrication), de distributie van energie (Ores), de distributie (Lidl) en de automobielsector (D’Ieteren). In twee jaar tijd maakten meer dan 100 werkkrachten van deze formule gebruik om daarna hun positieve beleving met de collega’s en de leerlingen te delen. Naar schatting zouden op die manier meer dan 4000 leerlingen op jaarbasis hier voordeel uithalen. Tijdens het volgend schooljaar 2016-2017 komen andere partners het project versterken: Colruyt en Carrefour in de distributiesector en een vijftiental ondernemingen uit de bouwsector. De Fondation pour l’Enseignement is vastberaden het project verder te laten groeien door een geleidelijke integratie van andere typische sectoren van onze industriële weefsel. Hoe meer partnerschappen wij creëren tussen scholen en ondernemingen, hoe beter de kwaliteit van het kwalificerend onderwijs zal zijn en hoe gerichter de voorbereiding van onze toekomstige jonge talenten. Dit is een essentiële voorwaarde voor het welslagen van ondernemingen. Ze houdt ook in dat er meer aandacht wordt besteed aan de vorming van leerkrachten in de ondernemingen zelf. Tot volgend jaar, voor een derde cyclus van Entr’apprendre. ● Wenst u ook deze dynamiek te versterken door deel te nemen aan het project? Informatie: www.fondation-enseignement.be Contact: michel.legein@fondation-enseignement.be © R.T.

41 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication