38

DYNAMIEK SELF-EMPLOYED CORNER Parkeren voor mijn werk Als het dan toch zo moeilijk is om snel een goede oplossing te vinden voor de verkeersoverlast, laten we dan ten minste het parkeerprobleem zonder verder uitstel aanpakken. Vijf minuutjes politieke harmonisering zouden al wonderen verrichten. Voor zelfstandigen en KMO’s is al de tijd verkwist aan het zoeken van een parkeerplaats een dure en zure grap. A lex is informaticus. Op het Brusselse Muntplein is hij erin geslaagd zijn wagen achter te laten. Maar dan heeft hij plots te maken met twee politieagenten op hun Segway – u weet wel, de elektrische tweewielers die sinds een jaar in de Brusselse voetgangerszone worden uitgetest. “Ik moet pech gaan verhelpen bij een klant van wie de kantoren vlakbij de Beurs liggen. Ik zie niet in hoe ik daar kan geraken of waar ik kan parkeren …” Een andere, al evenmin prettige situatie is die van Julie die haar dagagenda heeft moeten inkorten sinds de ontdekking van barsten in de Stefanietunnel. Vier afspraken in de voormiddag, want zes is niet meer mogelijk. Wanneer deze jonge arts de knelpunten in het verkeer kan omzeilen, kampt ze met een ander probleem: de geplande vermindering van de parkeergelegenheid op de openbare weg. En dan is er nog het getuigenis van Fred. Hij spendeerde in de zomer een deel van zijn tijd op het terras van zijn restaurant. “Aan de overkant van de straat is het Anderlecht. Daar kunt u een parkeerplaats per sms betalen. Aan onze kant van de straat is het Molenbeek en hebt u muntstukken nodig.” De meeste klanten vervloeken deze wantoestand. Olivier Vandermeersch is de “19 verschillende parkeerbeleiden” kotsbeu, want ze tasten ook de werkgelegenheid in Brussel aan. “Ik werk in de beletteringssector, in Elsene. Omdat ik daar niet woon, heb ik ook geen recht op een zelfstandigenkaart. U zult begrijpen dat het voor mij moeilijk is een parkeermeter te gaan voeden wanneer ik op een ladder sta.” Vraag is of al deze verplichtingen wel wettelijk zijn. Eind augustus liet het FOD Economie verstaan dat de 850 nieuwe parkeerautomaten van de stad Brussel tegenstrijdig waren met de wet omdat ze geen gebruik van muntstukken toelaten. Nog een ander voorbeeld van nonsens: iedereen weet dat parkeerplaatsen hier en daar vrij blijven omdat ze bij gebrek 36 BECI - Brussel metropool - oktober 2016 aan een operationeel bewegwijzeringssysteem gewoon niet toegankelijk zijn. 52,2 Dit is (in minuten) de gemiddelde duur van een verplaatsing tijdens het piekuur in de Brusselse agglomeratie. Snelheid: 17 km/u. 1. Daar moeten de zelfstandigen, vrije beroepen en de kleine ondernemers het na een ingewikkeld zomerreces mee stellen. Mobiliteit is op zich al een nachtmerrie en de steeds toenemende parkeerproblemen maken die mensen razend. Al ettelijke maanden lang ontvangt IZEO hier tientallen klachten over. “Zich vlot kunnen verplaatsen en parkeren is zeker geen luxe voor een zelfstandige. Ver-een-vou-di-gen!! De tijd is rijp om hier nogmaals op te hameren. Meerdere steden in dit land moesten in dit opzicht delicate beslissingen nemen. In Luik werd bijvoorbeeld beslist het aantal betalende plaatsen in parkings van het stadscentrum nagenoeg te verdubbelen (van 4.300 naar 8.300). Daarbij is het de bedoeling de rotatie van de wagens aan te moedigen en de toegang tot de handelszaken te vergemakkelijken. In Brussel belooft de gewestelijke overheid eindelijk voor meer coherentie te zorgen in het parkeerbeleid. Dit zal gebeuren via de finale goedkeuring van een gewestelijke ordonnantie waartegen meerdere gemeenten zich verzetten uit vrees voor hun voorrechten en bevoegdheden. De stand van zaken? In 2009 heeft het Brusselse Gewest een parkeeragentschap (parking.brussels) in het leven geroepen. Dit orgaan is in 2014 van start gegaan maar slaagt er blijkbaar niet in een uniform beleid op te leggen. Twee voorbeelden: Het toekennen van vrijstellingskaarten blijft een gemeentelijke bevoegdheid en is facultatief. Er bestaat geen enkele verplichting om zulke kaarten toe te kennen aan ‘ondernemingen en zelfstandigen’. Nochtans bestaat er een © Izeo

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication