17

“H et eerste wat mij is opgevallen toen ik Beci als organisatie van binnenuit leerde kennen, is de kwaliteit van het team”, zo begint Marc Decorte. “Met al dit talent in huis kunnen wij de lat nog hoger leggen, daar ben ik van overtuigd. Voor mezelf waren de eerste maanden van mijn voorzitterschap heel verrijkend. Na mijn internationale loopbaan kon ik mij als nooit tevoren op Brussel concentreren. En ik moet zeggen dat de diversiteit van de onderwerpen die Beci behandelt voor de ontwikkeling van de stad en de ondernemingen heel boeiend is.” “Een dubbele aanpak, zowel traditioneel als disruptief” Beci besteedt momenteel veel aandacht aan het project “The Cham”: de transformatie van de Kamer van Koophandel. Marc Decorte begeleidt de praktische uitvoering ervan. “Het fysieke deel, de renovatie van de gebouwen, is al goed opgeschoten: de hele voorzijde van het begane grond is klaar. De pop-up Mo is er ondergebracht. Binnenkort zijn de gevel en de vergaderzalen aan de beurt … Ook het andere deel, de digitalisering, is gestart. De Kamer slaat resoluut deze weg in, maar zet nog maar haar eerste stappen. Want digitalisering betekent veel meer dan een nieuwe website. Het is vooral een katalysator die ons op een andere manier zal laten werken. Onze website zal veel meer plaats inruimen voor de begeleiding van ondernemingen, met online services en nieuwe communicatievormen, onder andere video, direct e-mail enz. De wereld evolueert, net als de bedrijfswereld en dus ook de activiteiten van Beci. Bij de begeleiding van ondernemingen zullen bepaalde traditionele aspecten behouden blijven, maar tegelijk en in symbiose met deze klassieke aanpak wint ook een zekere disruptie aan belang, met radicale veranderingen.” Volgens Marc Decorte komt deze dubbele aanpak, met zowel traditionele als disruptieve elementen, goed tot uiting in de pop-up Mo1 een baken voor de mogelijkheden inzake stedelijke mobiliteit in de 21e eeuw. Ik verwacht voor de toekomst veel van dit soort projecten, waarbij wij tijdelijk met partners samenwerken rond een bepaalde problematiek. Vandaag is dat mobiliteit, morgen misschien kunstmatige intelligentie en overmorgen nog iets anders, afhankelijk van de kansen die zich aandienen.” “Onze context is niet Belgisch of Europees, maar mondiaal” Ook de internationale dimensie ligt Marc Decorte nauw aan het hart: “Precies daarom hebben wij be.Connected gelanceerd, een platform dat onze bedrijven in staat stelt om hun opportuniteiten te delen met anderen, in België en wereldwijd, en partners te vinden die zijn goedgekeurd door een Kamer van Koophandel.” Om KMO’s in Brussel te helpen om andere horizonten op te zoeken voor hun producten en diensten, maar ook om te innoveren, nam Marc Decorte onlangs onder andere deel aan de studiereis Innovation Plane to Berlin, samen met een honderdtal bedrijven. “Ik hoopte dat de deelnemers ideeën zouden opdoen, contact zouden leggen met de incubatoren in Berlijn en met elkaar. Zakendoen is vooral een kwestie van een vonk die overslaat tussen mensen. De heen- en terugreis waren heel interessant, de ondernemers spraken met elkaar over innovatie. De balans was heel positief.” , die tijdelijk in Louizalaan 500 is ondergebracht. “Ik zie met veel plezier dat Beci dit initiatief succesvol heeft omarmd. Mo is op korte tijd uitgegroeid tot Wordt er in België voldoende geïnnoveerd? “Het is niet moeilijk om voorbeelden te vinden van landen die het minder goed doen dan wij”, luidt het antwoord van Marc Decorte. “Maar ik heb de neiging om ons met de besten te vergelijken. Dan ligt de conclusie dat wij het minder goed doen natuurlijk voor de hand. Maar het is altijd mogelijk om beter te presteren. Om jezelf te overtreffen helpt het als je ambitieuze doelstellingen kiest. Na mijn gesprekken met de bezielers van de incubatoren in Berlijn is het mijn overtuiging dat je innovatie niet te veel moet structureren, want dan loop je het risico dat je ze in de kiem smoort. Innovatie is altijd een beetje chaotisch. Probeer niet te veel om ze te or1. Tijdelijke ruimte gewijd aan de mobiliteit in Brussel, lees elders meer.

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication