38

Dynamiek Entr’apprendre: leraren stappen naar bedrijven Nagenoeg 60 leraren en werkplaatsoversten nemen tot eind mei 2015 deel aan een pilootproject rond stages in ondernemingen. Deze stages worden georganiseerd door de Fondation pour l’Enseignement, met de steun van Minister van Onderwijs Joëlle Milquet. Het initiatief moet de deelnemers helpen een duidelijker kijk te krijgen op de werkelijkheid binnen ondernemingen en de verwachtingen die de bedrijfswereld op het vlak van schoolopleidingen koestert. D insdag 17 maart 2015: twaalf leraren van het middelbaar onderwijs wandelen in het technisch centrum van de MIVB, in Haren. Onder leiding van een werkplaatshoofd bekijken ze assen van trams, autobus-schokdempers en remsystemen die hier een nieuwe jeugd krijgen. De bezoekers bespreken onderling de kwaliteit van reparaties of de gebruikte apparatuur. “Ik kom hier als hoofdleraar van het zevende jaar beroepsonderwijs”, vertelt Jean-Philippe Favart, van het Institut Technique Saint-Luc in Bergen. “Ik werkte 15 jaar geleden bij de TEC en ben nadien naar het onderwijs overgestapt. Ik neem dus opnieuw contact met de bedrijfswereld, om te zien wat ondertussen veranderd is. En dat is heel wat! Er wordt nu veel meer geautomatiseerd. Ik vind dit in elk geval bijzonder boeiend en ik verheug me dit alles aan mijn leerlingen te mogen uitleggen.” “Dit is een eerste stap”, vindt François Constant, Technical School & Knowledge Manager bij de MIVB. “Wij onthalen de Entr’apprendre stages omdat wij de vaardigheden van jonge afgestudeerden die wij aanwerven, willen uitbreiden. Maar dit is een lange-termijnvisie. Vandaag stel ik bij de leraren veel belangstelling vast.” Die week waren D’Ieteren, de MIVB en de Ateliers de la Meuse de eerste ondernemingen die leraren onthaalden voor een stage. Sindsdien hebben een zestigtal stagiairs uit 17 scholen kennis kunnen maken met de verwachtingen van de andere deelnemers aan dit pilootproject: Sonaca, Heidelberg Cement, Carmeuse, JTEKT en Techspace Aero. Inzicht krijgen in de werkelijkheid op de werkvloer De Fondation pour l’Enseignement werd in juni 2013, onder andere door toedoen van BECI, opgericht. Met dit pilootproject vervult de stichting de kern van haar opdracht: zorgen voor een toenadering tussen scholen en ondernemingen om het kwalificerende onderwijs beter af te stemmen op de werkelijkheid en de verwachtingen van bedrijven, zowel op het gebied van kennis van zaken (bekwaamheden), als wat betreft het gedrag. 36 BECI - Brussel metropool - mei 2015 “Entr'apprendre gebruikt de leraar als hefboom, want die gaat zijn collega’s en leerlingen informeren over wat hij zelf in het bedrijf heeft geleerd”, aldus Olivier Remels, secretaris-generaal van de Fondation pour l’Enseignement. Om het project tot een goed einde te brengen, werkt de stichting samen met instituten voor voortgezette vorming van het Franstalig onderwijs (binnen eenzelfde onderwijsnet en tussen verschillende netten) die zulke stages in hun opleidingscatalogi hebben opgenomen. De stichting runt bovendien het begeleidingscomité dat de uitvoering van het project opvolgt en de uitbreiding naar andere scholen, sectoren en bedrijven voorbereidt. De eerste positieve feedback van stagiairs, leraren en ondernemingen zet de partners aan het project verder te zetten. Hierbij hoort uiteraard een oproep tot Brusselse en Waalse ondernemingen, voor het programma van 2016. Meer info: www.fondation-enseignement.be. ● Oproep: onthaalbedrijven gezocht voor stages van leraren • Wie? Ondernemingen uit alle sectoren. • Wat? Het onthaal van kleine groepjes stagiairs (leerkrachten / werkplaatsoversten / Cefa opleiders van het verplichte onderwijs (3de graad technisch en beroepsonderwijs en alternerend onderwijs). Dit verloopt in twee stappen: observatie (één dag) en beroepsinleving (twee tot drie dagen). • Wanneer? Vanaf januari 2016. • Hoe? Programma moet vanaf september 2015 in overleg met het begeleidingscomité worden vastgelegd. Om uw belangstelling te melden: or@fondation-enseignement.be. R.T.

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication