33

TOPIC bagage ten dienste van kleine organisaties kunnen stellen. Proximus werkte sinds 2010 met het project Mature Workforce aan oplossingen voor langer werken en stapte daarom snel mee aan boord. Ook AXA verbond zich aan Experience@Work. Het personeelsbestand van dat bedrijf heeft een leeftijdspiramide van gemiddeld 48 jaar, wat zelfs binnen de financiële sector vrij oud is. “Via een enquête peilden we bij onze 55-plussers hoe zij hun eindeloopbaan wensen te managen. Verder vroegen we via workshops aan onze 45-plussers wat hen de energie geeft om langer te werken”, vertelt François Peeraer, HR-program manager bij AXA. “We leerden snel dat er geen eenduidige antwoorden zijn. Het gedachtengoed van HazelHeartwood bleek wél een antwoord op één van de vele pistes, meer bepaald die van de 30 procent van 55-plussers die openstaat voor verdere ontwikkeling en nieuwe uitdagingen.” Constant bijschaven De interne mobiliteitsverantwoordelijken (SPOC’s: single point of contact) van alle partners komen geregeld samen om het concept van Experience@Work bij te schaven. François Peeraer: “Waar we nu bijvoorbeeld naar streven, is de vlotte en uniforme doorstroming van geïnteresseerde en gemotiveerde medewerkers naar jobopportuniteiten bij andere bedrijven van ons uitwisselingsplatform.” Onlangs richtten de partners de CVBA Experience@Work op. Inge Janssens, in dienst bij Proximus, werd tot directeur aangesteld. Zij gaat aan de slag met de database van de medewerkers die zich kandidaat hebben gesteld enerzijds en de binnengelopen vacatures anderzijds. “Zie ik een match, dan kunnen we een dienstenovereenkomst afsluiten”, legt ze uit. “Het kan om tijdelijke projecten gaan, maar evengoed kunnen mensen voor onbepaalde duur aangesteld worden. Tot aan je pensionering extern aan de slag blijven, is perfect mogelijk.” Trots op switches Proximus en AXA hebben een aantal medewerkers in de mobiliteitspool, maar voorlopig geen concrete cases. KBC heeft wél al 16 mensen die volgens dit systeem werken en in de geest van social responsibility ingeschakeld zijn bij uiteenlopende organisaties als de KMO-adviesraden van Unizo, Broeders van Liefde en Leuven Klimaat Neutraal. Herman Verhoelst is blij verrast door sommige switches. “Als ik zie dat bijvoorbeeld een beleidsmedewerker financieel verantwoordelijke is geworden bij het Don Bosco Onderwijscentrum en een ex-kantoordirecteur nu bij opvangcentrum De Schakel werkt, dan ben ik trots dat deze mensen een totaal andere maatschappelijke rol op zich nemen.” KBC organiseerde voor de pioniers al een ‘terugkeerdag’, waarop ze ieder een kwartier kregen toegewezen om hun collega’s uit te leggen waar ze mee bezig zijn. “Dat kwartier werd bij velen al snel drie kwartier”, lacht Verhoelst. “Het enthousiasme droop van de medewerkers af. Van links naar rechts: Guido De Grefte (HazelHeartwood), François Peeraer (Axa), Inge Janssens (Proximus) en Herman Verhoelst (KBC). Tegelijk onderstreepten ze allen dat ze zich nog altijd een KBC’er in hart en nieren voelen.” Win-win Geven ze aan dat het een serieuze aanpassing is? Vragen ze om coaching? Verhoelst: “De SPOC begeleidt hen doorheen het hele traject. Onze ervaring is dat er in de beginfase weleens onduidelijkheden kunnen zijn, maar onoverkomelijk zijn die nooit.” KBC, Proximus en AXA zijn eensluidend: Experience@ Work is een win-winsituatie voor alle partijen. De oudere medewerkers krijgen de kans om zich in de herfst van hun loopbaan te herbronnen, zonder zich in de onzekerheid te storten. Dat de werknemers goed gemotiveerd blijven, is ook goed voor hun werkgevers. En de kleine organisaties, die genieten van extra expertise tegen een redelijke prijs. Ook de overheid kan enkel tevreden zijn. Signaal aan de overheid Waar Inge Janssens nu op wil inzetten, is schaalvergroting. “Hoe meer profielen op het platform, hoe meer we kunnen beantwoorden aan de behoeften van de KMO’s. Daarom werken we nu aan de bekendheid van ons initiatief in de bedrijfswereld. Oorspronkelijk hadden we wel wat schrik: zal men hier wel mee in willen stappen? Toch voel ik wederzijdse belangstelling, zowel bij de potentiele gevende bedrijven als bij de mogelijke ontvangende organisaties. Als ik op conferenties Experience@Work ga voorstellen, klampen mij tijdens de pauze toch altijd geinteresseerde mensen aan.” Pijnpunt bij de schaalvergroting is, volgens Herman Verhoelst, dat nog hard aan het wettelijke kader gesleuteld zal moeten worden. “Onze sociale wetgeving is niet op maat van flexibele loopbanen gemaakt. Integendeel, ze dateert nog van de tijd dat iemand aan één werkgever gebonden was. Het besef groeit nu toch stilaan dat je hele carrière hetzelfde blijven doen, niet voor iedereen goed is. Om de statuten voor Experience@Work in orde te krijgen, is spitstechnologie vereist. Het kost ons enorm veel inspanning om een case te realiseren. Daarom willen we aan de overheid een duidelijk signaal geven: als je wil dat mensen langer werken, creëer dan een kader waarin dit vlotter kan.” ● BECI - Brussel metropool - mei 2015 31

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication