12

THINK TANK FICHE STAATSHERVORMING Toegang tot het beroep De overheveling van federale bevoegdheden en budgetten naar de Gewesten in het kader van de Zesde Staatshervorming heeft ook voor bedrijven grote gevolgen. Om u wegwijs te maken, publiceren wij maandelijks een factsheet in dit blad. Vincent Delannoy Met de zesde staatshervorming werd de toegang tot het beroep als bevoegdheid naar de gewesten overgeheveld. In feite werd deze materie gedeeltelijk al via een andere weg gedefederaliseerd: denk maar aan de toegang tot beroepen in het onderwijs, de functies van gemeentelijke of gewestelijke ambtenaren of nog de taxisector. Hoe ver staan we vandaag? De uitoefening van bepaalde beroepen vereist dat aan sommige toegangs- en vestigingsvoorwaarden wordt voldaan. Voorbeelden: het bewijs leveren van zijn basiskennis beheerstechnieken wanneer men als zaakvoerder of bestuurder van een nieuwe KMO optreedt; bepaalde vakbekwaamheden kunnen bewijzen voor sommige beroepen die onder zelfstandigestatuut worden beoefend; regels naleven in vrije en intellectuele beroepen… Deze oorspronkelijk federale reglementering blijft van toepassing tot wanneer een gewest beslist wijzigingen of nieuwe regels in te voeren. Dit staat in de zesde Staatshervorming, samen met een lijst van beroepen waarvan de toegangsvoorwaarden een federale bevoegdheid blijven. Ondertussen zijn de drie gewesten het eens geworden over een stelsel van wederzijdse erkenning in dit domein. Om de geldende wetgeving zo coherent mogelijk te blijven interpreteren, confronteren de gewesten hun meningen. De respectievelijke besturen komen regelmatig bijeen om een goede toepassing van het huidige systeem te verzekeren. Wat zegt Didier Gosuin, de huidige Brusselse Minister van Werk, hierover? “Rekening houdend met de mobiliteit van de ondernemingen, vind ik een regionalisering van de toegang tot het beroep geen schitterend idee. (…) Brussel heeft er alle baat bij een zo breed mogelijke harmonisering in stand te houden. (…) In feite hebben wij de bevoegdheden overgenomen en tussen gewesten afgesproken dat wij ons wat bedenktijd gunnen, om te vermijden dat wij eenzijdig met bepaalde initiatieven van start zouden gaan.” Praktisch De toegangsprocedure verloopt meestal nog steeds via een ondernemingsloket, dat nagaat of de nodige bekwaamheden voor ondernemerschap wel aanwezig zijn. Bij twijfel richten de loketten in het Brusselse Gewest zich voor advies tot het bestuur Brussel Economie en Werkgelegenheid. Volgens Minister Gosuin bestaat er geen enkele reden waarom de procedure duurder of langer zou zijn. En wat betreft de verplichte inschrijving van ondernemingen bij de Kruispuntbank: die blijft een federale bevoegdheid. Iedereen staat vrij deel te nemen aan de examens van de Centrale Examencommissie om toegang tot een beroep te krijgen. Wel dient vermeld dat de overgehevelde middelen voor de uitoefening van deze nieuwe bevoegdheid, belachelijk klein zijn: 4.000 € voor het Brusselse Gewest, aangevuld door de inschrijvingsgelden (35 € per examen). Wat staat ons morgen te wachten? Op middellange termijn moeten we te weten komen welke richting de andere gewesten zullen inslaan. Komen er afspraken om in de toekomst een eensgezind politiek beleid te voeren? Er heerst bijvoorbeeld wat discussie rond een mogelijke aanpassing van het verplichte niveau bedrijfsbeheer. Ondertussen kondigt de Brusselse minister aan dat ordonnanties werden voorgelegd “om een eventuele juridische leemte te voorkomen”. Dit is trouwens het geval, zegt hij, voor alle ordonnanties in verband met economische transfers. 10 BECI - Brussel metropool - mei 2015 De mening van BECI • De toegang tot het beroep is nuttig omdat het voor de klant een eerste waarborg vormt en hem afraadt bij de informele economie te gaan aankloppen. Het huidige systeem dient dus te worden behouden, maar er moet regelmatig worden onderzocht of de criteria nog overeenstemmen met de evoluties op technologisch en management vlak. • Toegang krijgen is niet echt een drempel, maar eerder een stimulans voor de betrokken professionals. Het verhindert wel oneerlijke concurrentie en sociale dumping. • De regionalisering riskeert onverzoenbare verschillen tussen professionals teweeg te brengen in functie van het gewest waar de maatschappelijke zetel is gevestigd. Een harmonisering zou welkom zijn, en dan nog liefst op Europees niveau. FICHE 8

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication