36

BUSINESS MEDIATION SUMMIT Bemiddeling reikt verder dan conflict Een geschil aan het gerecht voorleggen, dat doe je niet zomaar. De procedure kan aanslepen en veel geld kosten. Bovendien kan, ongeacht de uitkomst, een juridisch geschil met een klant of een leverancier schade berokkenen aan de reputatie van de onderneming en aan de andere relaties. Bemiddeling tracht al deze gevaren te omzeilen met een alternatieve oplossing die steeds meer belangstelling wekt, zoals blijkt uit de tweede Business Mediation Summit. Emmanuel Robert B edrijfsleiders, juristen, advocaten, boekhouders, fiscalisten, bemiddelaars … Op 29 januari waren ze 178 in de aula’s van de Solvay Brussels School. Ze kwamen er de tweede editie van de Business Mediation Summit bijwonen en bewezen zo de toenemende belangstelling voor alternatieve methoden om geschillen bij te leggen. Terecht, trouwens, want bemiddeling bespaart in de meeste gevallen veel tijd en geld. Ze kost twee à drie keer minder dan een gerechtelijke procedure en is soms in enkele uren rond, terwijl een gerechtelijke uitspraak vaak lange maanden of zelfs meerdere jaren in beslag kan nemen. Met bemiddeling wordt het geschil ook niet openbaar bekendgemaakt. Ze zoekt naar een compromis en probeert de breuk van een zakenrelatie te vermijden. De relatie in stand houden Pierre Schaubroeck, de nieuwe voorzitter van bMediation, opende deze tweede top, die specifiek was gericht op twee sectoren waar bemiddeling haar degelijkheid al heeft bewezen, namelijk distributie en de bouwsector. In distributie primeert het behoud van de vertrouwensrelatie, want de aanwezige spelers kunnen serieus verschillen in omvang en onderhandelings34 BECI - Brussel metropool - maart 2015 macht. In de bouwsector heeft men vooral behoefte aan snelle, technische, pragmatische – kortom, constructieve – oplossingen. Vandaar het succes van bemiddeling. Volgens Comeos gedelegeerd bestuurder Dominique Michel bestaan er ten minste drie redenen om een beroep te doen op een bemiddelaar. Eerst en vooral vertrouwelijkheid (discretie is een grote deugd voor een handelaar). Ten tweede het behoud van een lange-termijnrelatie, ondanks het geschil, want niemand wenst een klant of een leverancier te verliezen. En ten derde de bescherming van het imago, want een openlijk beroep op het gerecht kan negatieve gevolgen hebben, ongeacht of men nu gelijk of ongelijk heeft. In sommige gevallen blijft de tussenkomst van het gerecht een noodzaak. Dominique Michel citeert twee voorbeelden: wanneer er over een principieel standpunt moet worden beslist en bij uiteenlopende interpretaties van een clausule in een contract. Pierre Schaubroeck, voorzitter van bMediation. De gedelegeerd bestuurder van Comeos beschreef verder het collectieve bemiddelingssysteem dat eigen Studio Dann Studio Dann

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication