37

DYNAMIEK is aan de Belgische distributiesector: hierbij kan een van de spelers in het geheel (bijvoorbeeld een landbouwer die tot een conflict is gekomen met een klant) een beroep doen op overleg waarbij ook de andere schakels van de keten worden betrokken. Op die manier krijgt men een algemeen overzicht van het vraagstuk. “Het systeem werd in 2009 in het leven geroepen, na de melkcrisis. De buurlanden beschouwen dit als een model en komen op bezoek om de werking ervan te ontdekken.” “Geen standaardkeuze” Ook in de bouwsector ontstaan heel vaak geschillen. De verantwoordelijkheden worden op een complexe manier gedeeld tussen opdrachtgevers, architecten, ondernemers e.a. “Veelal zijn de schulden gespreid, wat de weg effent naar alternatieve methoden om de geschillen bij te leggen”, aldus gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw Robert de Müelenaere. De bouwsector doet al geruime tijd een beroep op bemiddeling via de Verzoeningscommissie, die voornamelijk bij technische geschillen met particulieren optreedt. Robert de Müelenaere verheugt zich om de doeltreffendheid hiervan: “In 70 tot 80% van de voorgelegde gevallen bereikt de Commissie een oplossing. Ze dankt deze hoge cijfers aan haar geloofwaardigheid en haar bekwaamheid. De geloofwaardigheid steunt op de paritaire samenstelling, die tegelijk representatief is voor het beroep en voor de consumenten, wat objectiviteit garandeert. En de bekwaamheid steunt voornamelijk op technische deskundigheid.” De heer de Müelenaere betreurt echter dat het Hoog Comité voor Toezicht, dat instond voor verzoening met de overheid, nu omwille van de regionalisering verdwijnt. Op gewestelijk niveau werd dit comité helaas niet op een afdoende manier vervangen. Voorzitter van het Instituut voor bedrijfsjuristen Hugues Delescaille rondde de voltallige zitting af en onderstreepte het belang van een vredige oplossing van conflicten, hierbij verwijzend naar het recente tragische nieuws. “In een democratie is het van vitaal belang dat de burger op het gerecht kan rekenen om geschillen geweldloos op te lossen.” Bemiddeling kan een alternatief zijn voor Justitie in de mate dat ze een geschil kan ombuigen tot een overeenkomst, wat nog niet betekent dat deze vorm van verzoening het gerecht uitsluit. Bemiddeling mag evenmin een standaardkeuze worden tegenover de overbelaste Justitie die bovendien met een gebrek aan middelen kampt. “Het gerecht moet efficiënt zijn omdat bemiddeling niet alle problemen oplost. De openbare Justitie wordt dus niet opzij geschoven. En ook andere vormen van geschillenregelingen zijn welkom, wegens de complementariteit.” De deelnemers konden bemiddelingsdemonstraties bijwonen, zoals hier voor de bouwsector De rol van de deskundige Het dagprogramma voorzag verder themaworkshops en bemiddelingsdemonstraties. Wij volgden een panelgesprek over bemiddeling in de bouwsector, met advocate en erkende bemiddelaarster Helena De Backer in de rol van de moderator. Het gesprek verdiepte bepaalde specifieke vraagstukken. Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. Een van de grootste struikelblokken in de bouwsector ligt aan de rol van de deskundige. Dit vermeldde burgerlijk ingenieur en bemiddelaar Didier De Buyst: “Wanneer de deskundige zijn verslag heeft opgemaakt, is hij automatisch partijdig omdat hij zijn standpunt heeft bekendgemaakt. Van zijn kant kan de bemiddelaar zaken horen die de deskundige niet mag horen.” In de bouwsector is het wel noodzakelijk dat de bemiddelaar ook de technische vaardigheden onder de knie heeft. Baudouin van Lierde stelde, als hoofdadviseur van de Confederatie Bouw, de voorwaarden voor een betere ontwikkeling van de bemiddeling, namelijk een schappelijke prijs en een beperkte duur, om te vermijden dat bemiddeling zou worden ingeroepen om tijd te winnen, zoals het soms het geval is bij gerechtelijke procedures. “Een normale bemiddeling zou niet langer dan 8 uur moeten duren om na te gaan of een overeenkomst binnen handbereik ligt of echt onmogelijk is.” Hij achtte het bovendien belangrijk dat bemiddeling door een vzw zou worden georganiseerd. Omgaan met het gevoelsmatige Het panel onderstreepte de eigenheden van bemiddeling ten opzichte van Justitie, onder andere wat betreft de ecologische aanpak waarmee de bemiddelaar vaak zijn interventie begint en die deel uitmaakt van zijn opleiding. “Mensen die een beroep doen op een bemiddelaar zijn soms emotioneel zeer zwaar geraakt”, merkte Ariane Hecht, de Voorzitster van de Raad van de Orde der Architecten voor Brussel en Waals-Brabant. “De bemiddelaar is de eerste facilitator. Hij moet eerst het emotionele luik aanpakken”, BECI - Brussel metropool - maart 2015 35 Studio Dann Studio Dann

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication