35

Dixit DYNAMIEK Alexander von Maillot, CEO Nestlé Belgilux: «We hebben niet alleen een economische maar ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid in de brede zin van het woord. Men moet de toekomst voorbereiden, de toekomst van onze jongeren, van onszelf en van onze maatschappij. Daarom heeft Nestlé besloten om met Europese ondernemingen een beweging op te starten onder de naam Alliance for YOUth. Daarnaast zijn we ervan overtuigd dat een werkelijke samenwerking tussen publiek en privé moet worden opgezet om tot efficiënte oplossingen te komen.” Jacques Platieau, CEO IBM Benelux: “We zijn altijd op zoek naar jong talent dat ons zal helpen innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor onze klanten en met de meest actuele technologieën. Wij bieden de volgende generatie de kans om te leren en vaardigheden van morgen te ontwikkelen door middel van coaching, mentoring en via onze stageprogramma’s.” Patrick De Maeseneire, CEO Adecco: “Zonder een eerste werkervaring is het zeer moeilijk voor jongeren om een job te vinden. Wij zien een essentiële rol voor de Alliance for YOUth, die ons de kans geeft om middelen te ontwikkelen en te delen zoals didactisch materiaal, cursussen, professionele ervaringen maar ook advies in carrièreplanning. Dit alles met als doel een programma te ontwikkelen om jongeren voor te bereiden op de arbeidsmarkt.” Frank Koster, CEO Axa Belgium: “Axa ervaart de evolutie van jongerenwerkloosheid van dichtbij, niet enkel binnen de groep, maar ook over heel België. Rekening houdende met digitale transformatie die verzekeringsbedrijven doormaken, moeten we ons proactief voorbereiden op de toekomst door jongeren aan te werven.” Michel Croisé, CEO Sodexo Benelux: “Diversiteit en inclusie zijn een integraal deel van ons bedrijfs-DNA. Bij Sodexo integreren wij jongeren volledig in onze structuren. Zij zijn de sleutel tot een sociale harmonie - zonder hen hebben wij geen stevige basis om te groeien.” in samenspraak met een aantal grote namen uit de bedrijfswereld – IBM, Adecco, Axa, Sodexo... om beter op te vallen: de hand uitreiken aan Actiris, de Brusselse dienst voor arbeidsbemiddeling, waarvan de toezichthoudende minister niemand anders is dan ... Didier Gosuin. De cirkel is rond: de privésector en de overheidsdiensten verenigen zich binnen een ‘Alliance for YOUth’ om, in 2015 en 2016, minimaal 2600 werk- en stagemogelijkheden aan jongeren van minder dan 30 jaar aan te bieden. Dit engagement is formeel (onder de vorm van een door iedereen ondertekend contract) en tegelijk openbaar. De pers besteedde trouwens ruime aandacht aan het evenement. Alexandre von Maillot (Nestlé) Hoe de zaken zich nu concreet gaan afspelen? Volgens Alexander von Maillot, CEO van Nestlé Belgilux, hebben we op de achtergrond enerzijds de Youth Guarantee van de Europese Commissie (die jongeren van minder dan 25 jaar binnen de vier maand na de afloop van hun studies een baan, een opleiding, een stage of continue vorming wil aanbieden), en anderzijds de European Alliance for Apprenticeships (die de leerprogramma’s wil moderniseren en de beschikbare financieringsmiddelen efficiënter wil inzetten). Nestlé heeft deze Europese Alliantie namens de huidige1 en toekomstige partners van de Alliance for YOUth geratificeerd, “wat hun automatische toetreding garandeert.” De voet tussen de deur De achtergrond van … deze achtergrond is in feite een studie verricht door een firma die zich in marketingenquêtes specialiseert: meer dan één jongere op twee vindt geen werk wegens zijn gebrek aan beroepservaring. Het komt erop neer dat het onmogelijk is een voet tussen de deur te krijgen wanneer men laag gekwalificeerd is en/of geen talen kent. Het bewijs uit het ongerijmde komt van een verantwoordelijke van human resources bij Axa: “Als u een actuaris kent of een expert in data mining, geef mij zijn gsm nummer en ik werf hem onmiddellijk aan.” Hier is er duidelijk geen probleem om de voet tussen de deur te krijgen. Voor de jonge Milou, eentalig Frans en houder van een baccalaureaat in biotechnologie, zien de zaken er minder rooskleurig uit: “Ik slaag er maar zelden een stap verder te zetten dan de sollicitatiebrief. En wanneer ik een afspraak verkrijg, komt daar niets van in huis, hoewel ik de indruk had dat alles vlot verlopen is.” Met de Alliance for YOUth kunnen deze jongeren een eerste beroepservaring tegemoet. Dit geldt voor het grondgebied van Brussel-Hoofdstad, maar het initiatief wordt later tot de andere gewesten uitgebreid. Volgens Nestlé Belgilux CEO Alexander von Maillot “zal Nestlé zijn zakenpartners binnen deze alliantie mobiliseren, evenals andere ondernemingen die vastberaden willen bijdragen tot de tewerkstelling van jongeren.” Gaat een belletje rinkelen? Vanzelfsprekend: deze Alliance for YOUth is een concreet voorbeeld van toegepast Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Dit initiatief verdient zeker in de gaten te worden gehouden. En dat geldt voor iedereen, aangezien de Europese Commissie ons zou kunnen vragen: “Wel, hoe ver staat België hierin?” ● 1. Adecco, Axa, EY, IBA, IBM, Nestlé, Securex en Sodexo in België, 200 ondernemingen en 20.000 tewerkstellingsmogelijkheden in Europa. BECI - Brussel metropool - maart 2015 33 R.T.

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication