E-commerce en lekker eten Ook in de restaurantsector doorstaat e-commerce een hele evolutie. Geruime tijd leek het of Resto.be de enige oplossing kon zijn voor restaurateurs die een minimale online aanwezigheid wensten zonder daarom in een eigen website te investeren. In enkele weken tijd is het aanbod zich gevoelig gaan ontwikkelen, voornamelijk voor de verkopers van meeneemgerechten. De in 2012 opgerichte Brusselse start-up Take Eat Easy leverde pionierswerk door tientallen restaurants met een ‘take away’ dienst op zijn platform samen te brengen. Ze werd hierin onlangs ingehaald door de Nederlandse Pizza.be, die met een grootschalige affichecampagne in de straten, meeneempizza’s, Indische en Chinese gerechten en sushi’s ging promoten. Nog een andere invalshoek: de Brabantse start-up ChefMinute.com biedt de opbouw van een dynamische website die in functie van de dagschotel wordt bijgewerkt. Prijs vanaf 49 euro per maand. TOPIC verkoopkanaal. In de praktijk zal de handelaar of het ambachtslid volgens een zelf bepaald tempo (één of meerdere keren per week) zijn (toekomstige) klanten uitnodigen op een ‘videoverkoopsessie’, namelijk een presentatie van de voornaamste producten op een bepaalde datum en uur. De e-handelaar communiceert visueel en direct via zijn webcam met de ingeschreven personen, die schriftelijke vragen kunnen stellen via een chat-systeem. Als die personen overtuigd zijn, kunnen ze het product rechtstreeks aankopen met een eenvoudige klik op de betrokken productfiche, naast de videopresentatie. De video wordt opgenomen en kan nadien via de sociale media worden verspreid. moeilijk om een gesprekspartner te vinden, de persoon die over de bevoegdheid en het budget beschikt en die bovendien het initiatief mag nemen.” Vincent Bultot betreurt de versplintering van de bevoegdheden tussen gewestelijke en gemeentelijke structuren en de talrijke verenigingen van handelaars, die zich soms tot één straat beperken. Hij brengt een ander fundamenteel probleem onder de aandacht: “E-commerce beperkt zich in geen geval tot het oprichten van een webshop. Handelaars moeten eerst worden opgeleid, om te weten of er voor hun producten wel degelijk een online markt bestaat. Zo was er het geval van een handelaar die olijfolie wilde verkopen. Nu, wegens de geringe vraag voor dergelijke producten online, kan hij hooguit hopen één fles per maand te verkopen.” En dan werd nog niet gesproken van de logistieke kost (de levering, dus), die van essentieel belang is om de levensvatbaarheid van online verkoop te bepalen. “We zouden het Franse voorbeeld moeten volgen: in dat land worden opleidingscheques aangeboden om handelaars een degelijke vorming rond e-commerce te verzekeren.” Teasio vindt ‘visioverkoop’ uit Een andere Waalse uitvinding: Teasio, dat in de omgeving van Marche-en-Famenne ontstond, wil e-commerce opleiding geven aan handelaars en ambachtslieden die tot nu toe vonden dat zulks “niks voor mij” is. In tegenstelling tot de talrijke softwarepakketten die op een geautomatiseerde manier webshops in elkaar toveren en die beloven dat enkele muisklikjes volstaan voor een operationele webshop, gebruikt Teasio videoconferencing als voornaamste Teasio: een Waalse toepassing die een beroep doet op ‘videoverkoop’. “Dit nieuwe verkoopkanaal is bijzonder aangewezen voor handelaars die iets te zeggen hebben over hun kennis van zaken en een verhaal te vertellen hebben”, aldus stichter Christophe Fruytier, die er in enkele maanden tijd in is geslaagd een vijftiental handelaars te overtuigen. “Ons concept is vandaag gevalideerd. De feedback is bijzonder positief en de handelaars bevestigen dat deze onmiddellijke vorm van advies echt het verschil maakt.” Christophe Fruytier gelooft dat zijn model zowel op het platteland als in een stedelijke omgeving kan functioneren. “Men zou kunnen denken dat de hoge dichtheid aan handelszaken in een stad de verplaatsingen van mensen vergemakkelijkt. Wegens de mobiliteitsproblemen is dit echter niet steeds het geval.” Teasio heeft vandaag een volgeling in Brussel: ‘Les Casse-Pieds’, een schoenwinkel voor kinderen in Elsene. Typisch een activiteit waar advies aan bod komt. De applicatie kost tussen 29 euro per maand voor een basiswebshop (+4% commissie bij elke transactie) en 129 euro per maand voor de onbeperkte formule (zonder commissie) en met de mogelijkheid van een rechtstreekse communicatie met de klant. Teasio biedt de handelaar een kleine opleiding (via het videokanaal, natuurlijk) en een aantal tips & tricks (over belichting, de houding voor de camera enz.). De oplossing biedt eveneens een beveiligd betaalschema (Stripe of Paymill) dat de handelaar ongeveer 3% per transactie kost. Zowel Nearshop als Teasio wensen Europa te veroveren zodra ze in België hun eerste successen hebben geboekt. ● BECI - Brussel metropool - maart 2015 25 R.T.
28 Online Touch Home