10

THINK TANK FICHE STAATSHERVORMING Energie De overdracht van bevoegdheden en budgetten naar de Gewesten in het raam van de zesde Staatshervorming heeft ook voor de ondernemingen meerdere gevolgen. Om u te helpen dit vraagstuk beter te begrijpen, publiceren wij een reeks praktische fiches die u elke maand in uw magazine zult kunnen lezen. Vincent Delannoy Waar gaat het om? De kost van energie is de som van meerdere elementen, namelijk productie, transport, distributie, belastingen en heffingen (gemeentelijk, gewestelijk en federaal). Met de zesde Staatshervorming wordt de bepaling van de distributietarieven voor gas en elektriciteit een gewestelijke aangelegenheid. In het Brusselse Gewest vertegenwoordigde de distributiekost in 2014 ongeveer 31% van de globale factuur voor elektriciteit, en 26% voor gas. Waar gaat het om? Vroeger legden de verschillende beheerders van distributienetwerken hun tarifaire voorstellen aan de CREG, de nationale regulator, voor. Voortaan zijn de gewestelijke regulatoren hiertoe bevoegd. Dat zijn de CWaPE voor Wallonië, de VREG voor Vlaanderen, en Brugel voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, waar Sibelga als enige distributienetwerkbeheerder optreedt. Distributiekosten In Brussel verdelen de distributiekosten (31% van de factuur, dus) zich in 24% voor de taken van de netwerkbeheerder (elektriciteitsnet, tellers, verbruiksgegevens…), 3,5% bijdrage voor de gemeentewegen (elektrische leidingen) en 3,5% voor verplichte overheidsdiensten (verlichting van het gemeentelijk wegennet, bescherming van de zwakke weggebruikers). Voor gas (26% van de factuur) verschilt de verdeling lichtjes: 23% voor de taken van de netwerkbeheerder, 1,7% bijdrage voor het wegennet en 1,3% voor de verplichte overheidsdiensten (gegevens van Sibelga). De samenstelling van de jaarlijkse factuur kan echter gevoelig schommelen in functie van het type verbruik, de analyse- en berekeningsmethode, en de presentatie. Aan de hand van het begrip ‘gemiddelde Brusselse klant’, laat regulator Brugel het aandeel van de elektriciteitsdistributie schommelen tussen 38,8% voor een residentiële klant en 45% voor een professionele afnemer. Wat gas betreft, staat het aandeel van distributie vast op 26% voor beide categorieën van klanten. Tussen de verscheidene netwerkbeheerders bestaan er soms aanzienlijke tariefverschillen, die onder meer te wijten zijn aan topografie, de omvang van de verplichte gewestelijke overheidsdiensten enz. Op technisch vlak zorgt de regionalisering voor een betere overeenstemming tussen de tarieven en de gewestelijke situaties. De vraag is echter wat dit beheersysteem zal kosten en wat de gevolgen op lange termijn worden. Hoe gebruikt Brussel deze nieuwe bevoegdheid? Het Gewest doet een beroep op de regionale regulator Brugel. Deze kondigde trouwens een verlaging van de distributietarieven aan, ter hoogte van 2,5% van het globale factuurbedrag in 2015. Daarna zouden de tarieven opnieuw stijgen tot in 2019, maar de distributiekosten zouden het niveau van 2014 niet overschrijden. De tarieven staan op de website van de regulator: www.brugel.be. Daar vinden de consumenten de vergelijkingstool ‘Brusim’ waarmee ze bij leveranciers aan de hand van hun verbruiksgegevens offertes kunnen aanvragen. 8 BECI - Brussel metropool - maart 2015 Het standpunt van BECI • BECI onderstreept het belang van transparantie in de bepaling van energieprijzen en de noodzaak om supplementen, bijdragen en tarieven voor ondernemingen te verminderen. • BECI steunt de initiatieven van het Gewest voor een zuiniger en rationeler gebruik van energie en voor de bescherming van de consument. BECI vindt het bovendien van essentieel belang dat ook de ondernemingen zulke maatregelen genieten. • De toegang tot premies en steunmaatregelen die besparingen mogelijk maken, moet worden behouden en zelfs uitgebreid. De impact van sommige wettelijke bepalingen op de ondernemingen moet regelmatig worden onderzocht en desnoods aangepast. • BECI herinnert eraan dat energieprijzen niet hoger zouden mogen liggen dan in de buurlanden. Vandaar de noodzaak om een energienorm in te voeren die de concurrentiekracht van onze ondernemingen beschermt. FICHE 6

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication