Collectieve intelligentie ten dienste van maatschappelijke uitdagingen Het gebrek aan samenwerking vormt een groot obstakel in het formuleren van antwoorden op maatschappelijke uitdagingen. Werken in silo’s biedt niet langer het antwoord op de uitdagingen van de complexiteit van vandaag. Collectieve intelligentie kan een antwoord bieden op een complexe wereld, waarin niet langer een eenvoudig antwoord volstaat, en waarin niemand de kennis of de visie van het hele systeem in handen heeft. Van januari tot juli 2019 ontwikkelden vijf collaboratieve workshops mobiliteitsoplossingen voor Tour & Taxis en zijn omgeving. Hierboven: Ischa Lambrechts. Cécile Huylebroeck, Tewerkstellingsadviseur Beci Ischa Lambrechts, Mobiliteitsadviseur Beci I n tegenstelling tot de logica van toe-eigening, kenmerkt collectieve intelligentie zich door openheid, kennisuitwisseling en actieve maar vrijwillige participatie. Het is aan ieder op zich om te beslissen of men zich engageert in deze fundamentele beweging, die zich in alle geledingen van de samenleving uitbreidt. Het is een methode om een actor te worden in maatschappelijke beslissingen op terreinen zoals milieu, klimaat, mobiliteit, circulaire economie en werk. Dit is ook de manier waarop het kenniscentrum van Beci een antwoord wil formuleren op de Brusselse maatschappelijke uitdagingen. Een eerste project betrof het gezamenlijk formuleren van oplossingen omtrent de mobiliteitsproblematiek op en rond de site van Tour & Taxis, onder de vorm van een Smart Mobility Hub. “Fragmentatie is de ergste vijand van innovatie”, stelt Ischa Lambrechts, adviseur mobiliteit bij Beci. “Een mobiliteitshub is een multimodaal knooppunt waar verschillende vervoerswijzen naadloos samenkomen en waar er een intensieve concentratie is van werken, wonen, winkelen en vrijetijdsbesteding. De uitdaging bestond er dan ook in om al deze elementen als een 30 | Beci Activiteitenverslag 2019 geheel te benaderen. Hiervoor werd samengewerkt met Extensa, de ontwikkelaar van de site, en een 40-tal bedrijven, logistieke spelers, pendelaars, bewoners en mobiliteitsactoren”, legt Ischa Lambrechts verder uit. Gedurende een half jaar (van januari tot juli 2019) werd er een living lab opgericht waarbij in 5 workshops oplossingen werden geformuleerd op basis van de design thinking methode. Aangezien de gebruikerservaring centraal ligt in het gehele proces, werd er bovenop de denkoefening ook ruimte gemaakt voor het testen van deze oplossingen op het terrein. Die testen gebeurden via het experiment Critical MaaS, een vorm van gamification rond mobiliteit. Op soortgelijke wijze werkt Beci ook aan een participatief project rond de klimaatuitdagingen. De klimaatverandering laat zich niet langer vanuit één perspectief aansturen. Pogingen om van het klimaat een gedeelde verantwoordelijkheid te maken tussen burgers, bedrijven en overheden, blijven vaak beperkt tot de gangbare participatietrajecten. Daarom lanceert Beci de City Climate Challenge 303030: een initiatief van de Brusselse bedrijven, met als bedoeling om tegen 2030, 30% minder CO2 uitstoot te behalen door middel van 30 collaboratieve projecten. Om deze projecten waar te maken, roept Beci op om de krachten te bundelen. “Alle maatschappelijke en sociaaleconomische spelers hebben er belang bij om samen voldoende ambitieus te zijn en effectieve actie te ondernemen tegen de CO2 uitstoot. Dankzij een gemeenschappelijke klimaatagenda, ontstaan er mogelijkheden op het gebied van jobcreatie, competitiviteit en economische groei”, duidt Cécile Huylebroeck, projectverantwoordelijke 303030 bij Beci. “Het nieuwe politieke landschap biedt overigens een opportuniteit om concrete resultaten te boeken”, aldus Cécile Huylebroeck, “en dit onder nieuwe vormen van samenwerking tussen overheden, de academische sector, burgers en bedrijven”. Om het routeplan 303030 waar te maken, zal Beci via participatieve methodes de gemeenschappelijke doelstellingen helpen definiëren, die vervolgens worden omgezet in concrete acties. Beleidsmakers uit verscheidene sectoren van de overheid en het bedrijfsleven zullen zonder taboes en op een innoverende manier een belangrijk vraagstuk voor de toekomst van de hoofdstad aanpakken. • © Reporters
33 Online Touch Home