16

5. Mobiliteit, belastingdruk en administratieve vereenvoudiging: de prioriteiten van ondernemers 10 20 30 40 50 60 70 80 0 6. Mobiliteit: ook iets voor bedrijven Mobiliteit (woon-werkverkeer) is ook een verantwoordelijkheid van de werkgevers 7,14% Helemaal akkoord Akkoord Neutraal Niet akkoord Helemaal niet akkoord 19,90% 18,88% Meer dan 10% 37,50% 16,58% Tussen 5 en 10% Tussen 0 en 5% Hoeveel procent van uw werknemers doen aan carpooling? 6,43% 10,89% 2016>2019 Mobiliteit Verlaging van de regionale en lokale fiscaliteit Vereenvoudiging van de administratieve procedures Netheid Imago van Brussel als handelscentrum Digitale transformatie Hulp bij investeringen Wat betreft de prioriteiten die ondernemers van de Brusselse regering verwachten, staat mobiliteit nog steeds bovenaan de lijst (68%, maar dit percentage daalt), gevolgd door belastingverlaging (35%, stijgt) en de vereenvoudiging van administratieve procedures (27%). Daarna volgt de netheid (22%) en het imago van Brussel als zakencentrum (18%). Steun aan investeringen (16%) is enkele plaatsen gestegen en behaalt nu dezelfde score als digitale transformatie. 82,68% Uit onze enquête blijkt dat ondernemers bereid zijn zich in te zetten voor een betere mobiliteit in Brussel. 57% van de werkgevers is het er ‘mee eens’ of ‘helemaal mee eens’ dat mobiliteit tussen huis en werk (ook) hun verantwoordelijkheid is. 86% zegt dat ze (‘volledig’, ‘waarschijnlijk’ of ‘onder bepaalde voorwaarden’) openstaan voor aanpassing van de werktijden. Evenzo zou 55% bereid zijn te betalen (5 tot 8 euro per rit) voor een ‘kantoortrein’ als de NMBS een dergelijke dienst ter beschikking zou stellen. En 83% zou deze reistijd dus als effectief werk kunnen beschouwen. 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0% Een interessant idee 14 | Beci Activiteitenverslag 2019 jul 2017 > jul 2019 Een onaanvaardbaar idee Ik weet het niet Aan de andere kant is er nog een lange weg te gaan voordat carpoolen doorbreekt: volgens onze enquête blijft de praktijk marginaal (0 tot 5% van de werknemers) in de overgrote meerderheid van de bedrijven (83%). Misschien omdat het personeel de voorkeur geeft aan ander alternatief vervoer? Hoe beoordeelt u de invoering van een intelligente kilometerheffing? Wat de invoering van een (al dan niet slimme) kilometerheffing betreft, blijven de meningen zeer verdeeld: 46 % voor, 39 % tegen. Onenigheid, dus.

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication