“Brussel moet meer ambitie tonen en samenwerHet gewicht van de drie gewestelijke werkgeversorganisaties is aanzienlijk toegenomen. Zo stelden Beci, UWE en Voka een gemeenschappelijk memorandum op in de aanloop naar de verkiezingen van mei 2019. Jan De Brabanter, Secretaris-Generaal van het VOB. Het Brussels Gewest moet meer afstemmen met Vlaanderen en Wallonië, over mobiliteit, tewerkstelling en milieu. En wat meer interesse voor de kansen die Brussel biedt, zou nuttig zijn voor alle ondernemers – ook buiten Brussel. Dat zegt Jan De Brabanter, Secretaris-Generaal van het Verbond van Ondernemingen te Brussel (Beci). Matthias Vanheerentals D e zesde staatshervorming verschoof talrijke bevoegdheden naar de gewesten. Tegen 2025 moet het Brussels Gewest zelfs fiscaal volledig autonoom zijn. Jan De Brabanter vindt dat ondernemers – ook als ze buiten Brussel actief zijn – meer oog moeten hebben voor wat er in het BHG leeft. “Het is een misvatting dat Beci alleen ten dienste staat van de kleine en grote bedrijven uit de 19 gemeenten. Veel bedrijven hebben hun hoofdkantoor, exploitatie of productie buiten Brussel, maar boeken hier (een deel van) hun omzet.” In oppervlakte is het Gewest misschien niet zo groot, het economisch belang ervan is dat wel. Een onderneming met een langetermijnvisie volgt dus liefst wat er in Brussel gebeurt. En hoe kan dat beter dan als lid van de meest representatieve en efficiëntste werkgeversorganisatie mét invloed op het politieke en sociaaleconomische leven: Beci? Voor en na de staatshervormingen “Vroeger was het eenvoudiger”, beweert de secretaris-generaal van het VOB. Een be10 | Beci Activiteitenverslag 2019 drijf hoefde slechts aansluiting te zoeken bij een sectorfederatie, die op haar beurt lid was van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). En het VBO vertegenwoordigde de Belgische economie in Europa en elders. Maar de opeenvolgende staatshervormingen hebben de kaarten door elkaar geschud. De recente 6e in de reeks heeft opnieuw bevoegdheden naar de gemeenschappen en gewesten overgeheveld: gezinsbijslag, gezondheidszorg, arbeidsmarkt, huurwet, rijopleiding, fiscale uitgaven (hypothecaire lening) enz. “Vooral vanaf 2011 werd de belangenbehartiging voor een ondernemer complexer”, aldus De Brabanter. “De sectororganisaties pasten zich weliswaar aan en richtten een Vlaamse en Waalse afdeling op, maar Brussel bleef meestal ‘quantité négligeable’.” Ondertussen is de staatsstructuur zo complex geworden, dat je het iedereen vergeeft – ook de bedrijfsleider – die de federale, bicommunautaire, gemeenschaps- of gewestbevoegdheden door elkaar haalt. Hoeken met andere gewesten” © Reporters
13 Online Touch Home