13

Beci staat op de eerste rij wanneer een politiek veel regeringen hebben wij? En wat doen de Cocof, Cocom, VGC, Waals-Brusselse Federatie enz. eigenlijk? Je zou van minder het noorden verliezen! Rivaliserende belangenorganisaties? Gelukkig was het ondernemerslandschap al gerationaliseerd. Zo ontstond Voka in 2002 uit de fusie van de Vlaamse Kamers van Koophandel en het Vlaams Economisch Verbond. In Brussel smolten het Verbond van Ondernemingen en de Kamer van Handel en Nijverheid samen tot Beci. In Wallonië zitten de “Union des Entreprises de Wallonie” en de “Chambres de Commerce” nog niet onder één dak, maar de gesprekken verlopen positief. In tegenstelling tot wat sommigen denken, werkt Beci goed samen met de andere patronale organisaties: Voka in Vlaanderen en UWE in Wallonië. “Er is meer sprake van coherentie, samenwerking en overleg dan van concurrentie”, zegt Jan De Brabanter. “Wij hebben oog voor de zorgen van andere regio’s en omgekeerd. Als Vlaanderen of Wallonië maatregelen nemen die impact hebben op de Brusselse economie, dan praten we met Voka of UWE.” Federaal is er overleg met het VBO, Voka en UWE, vaak samen met andere belangenorganisaties: Boerenbond, Unizo, UCM en de Non-Profit. “Weinig bedrijven kennen het federaal contactcomité. Het gewicht van de drie gewestelijke werkgeversorganisaties is aanzienlijk toegenomen. Zo stelden Beci, UWE en Voka een gemeenschappelijk memorandum op in de aanloop naar de verkiezingen van mei 2019. Onze 3 CEO’s zijn met 12 prioriteiten zowel naar de Premier als naar de 3 regionale minister-presidenten gestapt. Want de economie stopt niet aan de gewestgrenzen.” Beci en de Brusselse regering “Beci staat dicht bij de besluitvorming van de Brusselse regering. Wij weten als geen ander wat er leeft en beweegt in de hoofdstad.” Beci zetelt in tal van beleidsvormende gewestorganisaties of instellingen die kabinet, minister of regering nieuwe regelgeving voorbereiden. Wij kunnen meestal in een vroeg stadium van de besluitvorming de belangen van onze ondernemers veilig stellen. overlegt over belangrijke mobiliteitsdossiers. “We moeten nog pro-actiever zijn. De vorige Brusselse regering wachtte te veel af wat er beslist wordt op federaal, Vlaams en Waals niveau. Ze toonde te weinig ambitie. Toen de Brusselse regering besliste om het aantal rijstroken van de E40 te verminderen, hebben wij voorgesteld om een rijstrook voor te behouden voor carpoolers. Brussel was voor, maar botste op een ‘neen’ van Vlaanderen.” het ondernemers gemakkelijker of moeilijker kunnen maken: de Economische en Sociale Raad (ESRBHG), Actiris en VDAB Brussel, Citydev, Finance.Brussels, Hub. Brussels, Bruxelles Formation, Tracé, de Haven van Brussel enz. “Beci staat op de eerste rij wanneer een politiek kabinet, minister of regering nieuwe regelgeving voorbereiden. Als er iets broeit, dan word ik als voorzitter van de ESRBHG als eerste ingelicht. Via de standpunten van het Beci-Kenniscentrum en de adviezen van de sociale partners kunnen wij meestal in een vroeg stadium van de besluitvorming de belangen van onze ondernemers veilig stellen. Wij bevragen daarbij steeds onze bedrijven en sectororganisaties. En als we erin slagen om samen met de vakbonden een advies te geven aan de Brusselse regering, dan staan we sterker.” Onmiddellijk na de verkiezingen van 26 mei 2019 presenteerde Beci de prioriteiten van de ondernemingen aan de formateurs. “We hebben invloed op de regering, we durven indien nodig een vuist te maken. Maar we stellen ons ook altijd heel constructief op. Beci wil het beste voor Brussel en verliest het algemeen belang niet uit het oog. Zo hopen we dat de nieuwe Brusselse regering snel 5G opstart. Er bestaat al een principeakkoord met de vorige regering. De komst van 5G is belangrijk voor de hele Brusselse economie en samenleving. Snel draadloos internet creëert welvaart en jobs en stimuleert het ondernemerschap in de hoofdstad.” De heer De Brabanter wil dat de Brusselse regering met de andere gewesten meer Beci pleit voor duidelijkere afspraken tussen de gewesten. Grote beleidsopties moeten meteen interregionaal besproken worden, in het belang van alle gewesten. Er moet een gemeenschappelijke visie zijn, waaraan elk gewest vervolgens zijn eigen invulling geeft. Tewerkstelling en milieu Net zoals de economie stopt de tewerkstelling niet aan de grenzen van de 19 gemeenten. “De tewerkstellingsgraad van de Brusselse actieve bevolking moet maximaal zijn, maar niet noodzakelijk binnen de grenzen van het Gewest. Denk aan de luchthavenregio. We zijn een partner van Aviato vzw, het tewerkstellingspunt op de luchthaven. Samen met Actiris, VDAB en onze collega’s van Voka Vlaams-Brabant ijveren wij voor meer instroom van Brusselse werkzoekenden. Tegelijk moeten we er alles aan doen om de jobs in Brussel zo aantrekkelijk mogelijk te houden. Het wordt steeds moeilijker om bedrijven naar de hoofdstad te halen bij gebrek aan geschikte profielen op de eigen lokale arbeidsmarkt.” Jan De Brabanter is tevreden dat de Brusselse bedrijven actieplannen voor het milieu ontwikkelen. “Wij willen een Climate Challenge-project voor Brussel alle kansen op slagen geven. 30 projecten om tegen 2030 voor een CO2 -daling met 30% te zorgen. Het 303030-project van Beci is meer dan een druppel op een hete plaat. We geloven sterk dat klimaatvriendelijke economische doelstellingen Brussel vooruithelpen. Dat moet ook in het buitenland voor erkenning zorgen en het investeringsklimaat in Brussel sterk verbeteren.” • Beci Activiteitenverslag 2019 | 11

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication