43

Dynamiek Strategische prioriteiten: Belgische bedrijfsleiders liggen wakker van de digitalisering, niet van het klimaat Belgische bestuurders en bedrijfsleiders liggen voorlopig nog niet echt wakker van actuele hot topics zoals duurzaamheid of de energietransitie. Dat is de toch enigszins verrassende conclusie van een bevraging bij 120 bedrijfsleiders en bestuurders in ons land. De verschillen met Nederland zijn frappant. W at zijn anno 2019 de belangrijkste strategische prioriteiten voor Nederlandse bedrijfsleiders en bestuurders? Het organisatie-adviesbureau Berenschot bevroeg begin dit jaar al voor de tiende keer 750 Nederlandse ceo’s en bestuurders rond de thema’s die bij onze noorderburen het sterkst leven in de boardroom. Afgelopen zomermaanden deed Berenschot die bevraging voor het eerst ook over in België, in samenwerking met de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK). Opmerkelijk genoeg weken de onderzoeksresultaten in België in enkele belangrijke domeinen behoorlijk af van die in Nederland. Duurzame bedrijfsaanpak De meest opvallende conclusie uit de bevraging van Belgische ceo’s en bestuurders was alvast dat zij een heel stuk minder wakker liggen van de energietransitie of van een duurzame bedrijfsaanpak dan hun Nederlandse collega’s. Ondanks alle klimaatmarsen en verkiezingsretoriek daarover, geeft amper 16 procent van de Belgische respondenten aan dat de energietransitie bij hen een vaak terugkerend thema is binnen de boardroom. Sterker nog: niet meer dan vier procent van de bevraagde bedrijven bevestigt dat de klimaatransitie vandaag al daadwerkelijk impact heeft op de bedrijfsstrategie. Bij onze noorderburen blijken het klimaat en de energietransitie al bij één bedrijf op vier regelmatig aan bod te komen in de boardroom. Die grote verschillen zetten zich ook door in het thema duurzaamheid: terwijl bijna één op drie van de Nederlandse bedrijven aangeeft dat duurzaamheid voor hen een belangrijk criterium is om zich te onderscheiden van de concurrentie, blijkt dat in België maar bij 16 procent van de bedrijven mee te spelen. Belgische bedrijfsleiders zweren nog altijd in eerste instantie bij kwaliteit als onderscheidend criterium om het verschil te maken. “We zijn zelf op ook op zoek gegaan naar mogelijke verklaringen voor dat toch wel heel opvallende verschil tussen België en Nederland,” klinkt het bij Marlon Drent, consultant bij Berenschot. “We vermoeden dat er hier een combinatie van een aantal factoren speelt. In de eerste plaats is de Nederlandse samenleving sowieso al een stuk meer doordrongen van de groene gedachte, wat dus ook resulteert in een groenere bedrijfscultuur. Daarnaast zijn de Nederlandse overheid én het beleidskader anno 2019 op dit vlak ook al een stuk dwingender dan het Belgische. Die meer sturende “In Nederland werden duurzaamheid en MVO door bedrijven lang tijd beschouwd als beleidscriteria die vooral voor de buitenwacht van belang waren, maar weinig of geen strategische waarde hadden. Dit is nu echt voltooid verleden tijd” aanpak heeft uiteraard ook een stevige impact op de wijze waarop bedrijven met thema’s als duurzaamheid en klimaattransitie omgaan. De ceo van post.nl in België illustreerde ons dit verschil ook met een sprekend voorbeeld: terwijl hun bestelwagens in pakweg Gent en Antwerpen met een heel andere lokale regelgeving af te rekenen krijgen om de stad in te rijden, zijn de regels in Marlon Drent (Berenschot) Brussel Metropool - november 2019 ❙ 41 © Getty D.R.

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication