42

Dynamiek Starter in de foodsector: wat u moet weten Velen van ons koken graag. En zou u die thuis bereide lekkere gerechten ook niet aan andere mensen aanbieden? Plots laat het idee om een eigen cateringservice op te zetten u niet meer los. Nu, tussen theorie, praktijk en succes zitten veel en vooral dure eisen en regels. (Coproductie) T en eerste de apparatuur. U hebt een goede productieruimte en professioneel keukengerei nodig. Anders verspilt u kostbare tijd. De oven van thuis, de koelkast van het gezin, de kleine frietketel en de ingebouwde vaatwasser kunnen de taak niet aan. Denk aan kookpotten en -pannen in XXL formaat, mixers, een walsmachine, braadpannen en al het kleine materiaal. En uiteraard ook opslagruimte. De keuze van de productieruimte is belangrijk, vooral omwille van de kost. U moet oplossingen vinden voor o.a. de huur, de oppervlakte, de inrichting, de locatie, de bereikbaarheid, het laden en lossen en de parkeergelegenheid. Houd ook rekening met de duur van de huurovereenkomst. Opletten voor normen Nog vóór u begint te koken, krijgt u administratieve procedures als aperitief geserveerd. Eerst moet u bepalen van welk type activiteit uw project deel uitmaakt, allerlei formulieren invullen (ook voor de lokale controle-eenheid van de provincie) en u inschrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) om een bedrijfs- en vestigingsnummer te verkrijgen. Andere beperkingen (en vaak pijnlijke verrassingen): de regels en normen inzake hygiëne en voedselveiligheid. Die zijn van toepassing op alle structuren, zelfs voor particuliere chefkoks die online gerechten te koop aanbieden. Voor zowel een kleine structuur als een grootschalige activiteit is het in België verplicht om zich in te schrijven bij het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV), hetzij als 'cateraar' (traiteur), hetzij als 'restauranthouder' (indien de gerechten ter plaatse worden verbruikt). In beide gevallen moet u, voordat u met uw activiteit begint, beschikken over een vergunning van het agentschap. Uw structuur en pand conform maken met de geldende normen vergt veel tijd, administratie en vooral investeringen. Tussen deze voorsmaakjes door kunt u leveranciers gaan benaderen, zorgen voor reclame en u voorbereiden op de Sara en Philippe staan achter het fornuis van het Brussels Food Business Center. inauguratie. Na verloop van tijd ondergaat u kwaliteits- en hygiënecontroles. Om u hierop voor te bereiden, downloadt u de brochure "De weg naar een feilloze FAVV-controle": 44 pagina's om alles te weten te komen over de regels op het gebied van koudeketen, data op de verpakkingen, allergenen, traceerbaarheid enz. Het starten van een ‘food’-bedrijf brengt aanzienlijke persoonlijke en financiële investeringen met zich mee. Gelukkig zijn er oplossingen die de lancering vereenvoudigen – en de kosten verlagen. Een hiervan is de co-kitchen: gedeelde individuele keukens, volgens dezelfde formule als co-working. Voordeel: u profiteert van een professionele ruimte die voldoet aan de normen en die perfect is uitgerust, voor een fractie van de investering die u nodig zou hebben als u alleen was begonnen. Genoeg om uw concept te testen en tegelijk de risico's duidelijk te beperken. Oogst uw zaak succes? Denk dan na over schaalvergroting, aanwerving van personeel, uitbreiding van uw productlijn, opening van filialen – of zelfs export. ● Sara Dirkx, Zaakvoerster Brussels Food Business Center Wilt u koken als een professional? Het Brussels Food Business Center (BFBC) biedt in de buurt van Tour & Taxis gemeenschappelijke professionele keukenruimtes: een grote ruimte met drie keukens van verschillende afmetingen, koelkasten, drie koelkamers van 12 m² elk, opslagruimtes, afwasruimtes, ovens en al de professionele apparatuur. Contact: bfbc@outlook.be 0495/14.63.29 www.bfbc.be 40 ❙ Brussel Metropool - november 2019 D.R.

43 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication