32

Internationaal Digitale prospectie: China Online Destijds was het voor een KMO of een starter echt niet gemakkelijk om in China te gaan verkopen. Vandaag geldt e-commerce als een belangrijke toegangspoort tot wat ondertussen de grootste economie ter wereld is geworden in termen van koopkrachtpariteit . China sleutelde trouwens zelf aan een open economie om zijn eigen export te vergemakkelijken. Vraag is hoe je kunt opvallen in een web met miljarden kliks per dag? B ijna 800 miljoen internetgebruikers die er dagelijks meer dan anderhalf uur aan besteden ... E-commerce platforms met soms 500 miljoen unieke klanten … De Chinese standaarden verklaren het belang van digitale marketing in winstgevende zakelijke relaties. De Europese kandidaat exporteur, die bekend is met de markten van Amazon en die vlot omgaat met Twitter, Facebook, LinkedIn …, riskeert echter een ontnuchterende verrassing als hij de Chinese markt met dezelfde tools tracht te betreden. In tegenstelling tot wat wij hier gewoon zijn, grijpt de Chinese consument niet eerst naar een van de talloze zoekmachines (Baidu, Sogou, Soso, Qihoo 360 ... alles behalve Google !). Hij logt meteen in op gigantische ‘marketplaces’, lokaal heel beroemd en in onze Taobao, TMALL, JD, Sunning, DangDang, Sasa, Ymatou. Sommige van die platforms claimen meer dan 500 miljoen gebruikers. landen nagenoeg onbekend (behalve misschien de benaming Alibaba, de moedermaatschappij van de meest efficiënte Chinese zoekmachines). Deze marktplaatsen lokken tientallen miljoenen consumenten aan, die uitdrukkelijk eerder online kopen dan in winkels. Taobao, TMALL, JD, Sunning, DangDang, Sasa, Ymatou ... Sommige van die platforms claimen meer dan 500 miljoen gebruikers. Dit fenomenaal gegeven heeft ook een mindere kant: op zulke uitgestrekte marktplaatsen is een nieuwe aanbieder automatisch onbenullig. Er wacht hem een lange en steile weg! Een eerste stap is de creatie van een website, uiteraard in het Mandarijn, die via de voornaamste Chinese zoekmachines toegankelijk zal moeten zijn (vergeet Google). Deze website moet snel een minimum aan zichtbaarheid krijgen via actieve SEO, om hem toch iets beter te laten scoren in de zee van zoekresultaten. Tegelijk moet de bekendheid van het merk en het product bij de lokale doelgroep worden opgekrikt. Dit is van groot belang, in de Chinese sociale en handelscultuur. Zo creëert u idealiter een identiteit en een imago, beide positief en van fundamenteel belang om de algemene zichtbaarheid verder 1 IMF verslagen 2018 en verslagen van de Nationale Bank 2017 30 ❙ Brussel Metropool - november 2019 © Getty

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication