33

te ontwikkelen. Nu is het zo dat een succesvolle e-reputation niet zozeer voortvloeit uit de inhoud die het bedrijf verspreidt, maar ook en vooral uit de reacties van internetgebruikers op sociale netwerken, fora, opiniepagina’s enz. Onder andere Wechat, Weido, Little Red Book zullen dus uw vrienden moeten zijn. Dit geldt nog meer voor de Key Opinion Leaders (KOL) die daar actief zijn en die de zichtbaarheid kunnen vergroten … of het imago verbrijzelen met vernederende commentaar. Al wie met digitale marketing te maken heeft, kent de toegevoegde waarde ervan, maar weet ook hoe tijdrovend deze discipline is. Relevante content creëren, een community benaderen en overtuigen dankzij ‘community management’, KOL’s (Key Opinion Leaders) en influencers bereiken, een kleine of grote ‘buzz’ doen ontstaan voor commerciële doeleinden, het imago van het bedrijf verbeteren, online marketing- of reclamecampagnes inrichten, data inzamelen, onderzoeken en gebruiken … en dit alles bovendien in het mandarijn, wel ja dit ligt waarschijnlijk buiten bereik van de doorsnee KMO bedrijfsleider. De vele lokale bureaus gespecialiseerd in digitale marketing bieden wellicht een oplossing. Toch controleert u best hoe betrouwbaar die zijn. Deze nuttige informatie vindt u bij de Brusselse diensten die export ondersteunen. ● Didier Dekeyser Top 5 van de sociale netwerken in china Wechat Een sociaal netwerk met 1 miljard gebruikers. Helpt bedrijven hun aanbod voor te stellen via geïntegreerde minitoepassingen. Laat gebruikers daarop reageren zonder van browser of applicatie te hoeven veranderen. Weibo Weibo, een "micro-blogging" van 430 miljoen maandelijkse gebruikers, is een soort Twitter. Dankzij uitgebreide functies is het mogelijk om berichten tot 10.000 karakters te schrijven. Vertegenwoordigt dus een belangrijke bron van informatie voor de Chinese samenleving, maar ook een essentieel communicatieplatform, waarop KOL’s en volgers zeer aanwezig zijn. Zhihu Zhihu is een online community die focust op geleerde leden met meer koopkracht dan communities op andere platforms. Little Red Book Online community. Ook een zoekmachine waarvan de resultaten bestaan uit posts van gebruikers (bijna 800 miljoen geïdentificeerde inhoud-items, waarvan een groot deel te maken heeft met consumptie: aankooptips, trends, promoties, meningen...). En ten slotte een e-commerce platform (berichten kunnen worden afgesloten met een doorverwijzing naar een aankoopproces). Douyin – Tiktok Douyin voor Chinezen, TikTok voor buitenlanders. Twee verschillende producten wegens de censuur. Zeer populaire apps (meer dan 1 miljard downloads voor beide), die creatieve videocontent aanbieden. Grote KOL gemeenschap, waaronder Chinese beroemdheden, gevolgd door hun talloze fans. Beroemd om zijn grootschalige marketingcampagnes. Brussel Metropool - november 2019 ❙ 31

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication