Starter Beef Take : de consument dichter bij de producent Van links naar rechts: Vincent ; Isabelle (fokker van Charolais runderen, in de nabijheid van Lessen) ; Céline, de partner van Vincent ; en Baptiste, de vennoot. L okale voeding is trendy, maar nog niet op alle tafels aanwezig. De consument moet soms goed zoeken om lokale producten te vinden. Tegelijk is het voor veel producenten echt niet gemakkelijk om hun producten via korte ketens en directe verkoop aan de man te krijgen. Om zulke hindernissen te overwinnen, werd Beef Take in het leven geroepen. Deze door Vincent Pautré en Baptiste Declerck ontworpen en ontwikkelde app biedt “de mogelijkheid om anders en lokaal te consumeren. En ze vergemakkelijkt ontmoetingen met de mensen die ons dagelijks voeden.” Vincent Pautré is kleinzoon van een slager, Fransman en woont al een tiental jaar in Brussel. Hij stelt vast dat het aantal slagerijen in Brussel gestaag daalt. Bijgevolg wordt er steeds meer vlees in trays verkocht. “In tegenstelling tot groenten, fruit en verwerkte producten, is het in de stad moeilijk om vlees rechtstreeks van de veehouder te vinden. Soms kan de consument direct bij de veehouders terecht, op de hoeve. Zo ontstond het idee om deze fokkers in contact te brengen met een grotere en vaste klantenkring, aan wie zij pakketten kunnen verkopen.” Hij haalt enkele statistieken aan. België importeert 90% van de lamsvleesconsumptie. De onderhandelingen met Mercosur zullen Europa misschien openstellen voor ongeveer 70.000 ton ingevoerd vlees uit Zuid-Amerika. “Stel u voor: de impact op onze veehouders, op de ganse sector en ook op ons bord!” Onze boeren zullen zich dus eens te meer moeten aanpassen. In deze context is de Beef Take app toch goed nieuws voor de producent en de consument. Voor de veehouders effent de nieuwe app de weg naar diversificatie en tegelijk meer loyaliteit van de klant. En de verbruiker vindt via Beef Take kwaliteitsvlees dichtbij huis. Met hun Beef Take app gaan Vincent Pautré en Baptiste Declerck een stap verder dan het aanbod van lokale productie aan de consument: een ontmoeting met de veehouders. Ideaal om stad en platteland dichter bij elkaar te brengen. “Vergeet de ontmoeting met de veehouders niet”, oppert Vincent. “Hiermee komt een dialoog tot stand. Bovendien kan de veehouder met de app ontmoetingsplaatsen in de stad creëren. Dat kunnen een restaurant, een traiteur, een slagerij, een kruidenierszaak, een lokale supermarkt zijn, of zelfs een actieve consument die optreedt als ambassadeur van smaak en kwaliteit.” Naast de oprichters wordt Beef Take nu ondersteund door een team van zeven personen. Een vijftiental veehouders verspreid over heel Wallonië bieden nu al hun producten aan op de boerderij en op de ontmoetingsplaatsen. U vindt er een grote verscheidenheid aan rassen rundsvlees (Charolaise, Salers, BBB, Limousine, Parthenaise), naast het aanbod aan gevogelte, lamsvlees en varkensvlees. Elke maand zal Beef Take in Brussel en in andere steden ontmoetingen organiseren tussen veehouders en consumenten. Het jonge bedrijf is trouwens op zoek naar andere ontmoetingsplaatsen. Guy Van den Noortgate Informatie : www.beeftake.be Invest in starters Zeker doen: sluit u aan bij de gemeenschap van investeerders om jonge innovatieve ondernemingen in Brussel te steunen! • U draagt bij tot de economische ontwikkeling van Brussel • U diversifieert uw beleggingen • U geniet fiscale voordelen dankzij de "tax shelter" voor starters Hier moet u zijn : starters@beci.be • https://starters.beci.be/ 46 ❙ Brussel Metropool - juni 2019
49 Online Touch Home