Mobiliteit Smart Mobility rond Tour & Taxis dankzij collectieve intelligentie Hoe los je mobiliteitsproblemen op? Wat met de zachte mobiliteit? Deze onderwerpen kwamen aan bod tijdens een reeks workshops in het raam van de ‘Smart Mobility Hub’, een samenwerking tussen Extensa (de eigenaar van Tour & Taxis) en Beci. D e derde workshop van de Smart Mobility Hub vond plaats eind april. Hij focuste op mobiliteitsproblemen op en rond de site van Tour & Taxis, in het vooruitzicht van zijn toekomstige ontwikkeling. Hopelijk zullen de conclusies van dit pilootproject ook elders in Brussel nuttig zijn. De eerste twee workshops beschreven de voornaamste problemen (meer hierover in onze magazines van afgelopen december en april). Met de derde was de tijd aangebroken om dit thema op een meer concrete manier aan te pakken, maar nog steeds met een collectieve en participatieve invalshoek. Op Tour & Taxis is een honderdtal ondernemingen gevestigd, naast de kantoren van leefmilieu Brussel en de Vlaamse Gemeenschap. Wanneer, op langere termijn, de door Extensa geplande renovatie en ontwikkeling zal zijn uitgevoerd (en ook de woongebouwen er zullen staan), zullen er minstens 6000 werknemers en 3000 inwoners aanwezig zijn op de site. Reken hierbij ook alle bezoekers van evenementen, leveranciers, wandelaars enz. Collectieve intelligentie “De eerste twee workshops analyseerden de situatie. Ze polsten ook naar de gewoonten en gevoelens van mensen op het gebied van mobiliteit in en rond de site”, stelt Ischa Lambrechts, Adviseur Mobiliteit bij Beci. “Met de derde gaan we concrete prioriteiten stellen aan de hand van specifieke gebruikersprofielen, die de deelnemende ondernemers zullen hebben gecreëerd.” Cécile Huylebroeck, Adviseur Werkgelegenheid bij Beci, staat aan het roer van deze workshop: “Vooral met de beruchte ‘last mile’ zit het moeilijk. Tour & Taxis is niet vlot toegankelijk, vooral voor de zachte mobiliteit (fiets, elektrische step, scooter enz.). Wij doen een beroep op collectieve intelligentie om oplossingen te vinden die verder reiken dan alleen de auto. (Nvdr: de site beschikt al over 3500 parkeerplaatsen. 900 extra ondergrondse plaatsen zijn voorzien onder de residentiële gebouwen.) Wij promoten een multimodale benadering. Net als in een laboratorium kunnen de ideeën uit deze Smart Mobility Hub ook breder in Brussel worden toegepast. Zo vermijden we hopelijk het vertrek van onze ondernemingen.” Knelpunten Het eerste deel van de derde workshop boog zich over de vaststellingen van de eerste twee en de resultaten van een enquête onder 88 mensen die regelmatig de site van Tour & Taxis bezoeken: • De bewegwijzering is onbestaande en/of onnauwkeurig. Er bestaat geen toegangsplan noch duidelijke bewegwijzering naar de parkings voor tweewielers en wagens. Er zijn ook geen aanwijzingen naar ondernemingen of gebouwen. De aanwezigheid van stewards wordt wel bijzonder gewaardeerd. • Verbindingen en de ‘last mile’: met tram, trein en metro (stations IJzer/Ribaucourt) geraak je in de buurt van de site, maar de laatste twee kilometers zijn niet gemakkelijk, zelfs te voet, per fiets, met een elektrische step enz. De pendelbus tussen Brussel Noord en Tour & Taxis is wel zeer praktisch. • Onveiligheid: Overdag geen probleem, maar ‘s avonds heerst er een gevoel van onveiligheid rond het station, de metro en in het park. • Verkeersveiligheid en comfort: Er is weinig voorzien voor een vlotter gebruik van specifieke vervoermiddelen. Fietsen, elektrische steps en wagens rijden op dezelfde wegen. De wegmarkering is ontoereikend. Mindervaliden worstelen met een Brussel Metropool - juni 2019 ❙ 13 © C. Lobelle
16 Online Touch Home