Mobiliteit een verkeerde richting gevolgd en de kasseien zorgen voor extra moeilijkheden. Er heerst een gebrek aan infrastructuur en bewegwijzering voor mindervaliden. Hoe kunnen we deze mensen helpen de bestemming autonoom, veilig en in vol vertrouwen te bereiken? Het parcours van Julio, de bezoeker uit Antwerpen. moeilijk parcours. De kasseien bemoeilijken de verplaatsingen en er is te weinig parkeergelegenheid voor tweewielers. Vier problemen, vier oplossingen Met deze gegevens ging een dertigtal deelnemers (voornamelijk zaakvoerders van bedrijven die op de site van Tour & Taxis zijn gevestigd) aan de slag rond vier vergadertafels. Zij gebruikten de ‘Diamond Design Thinking’ samenwerkingsmethode in verschillende fasen: ontdekking van een situatie, bepaling van een probleem, ontwikkeling van een oplossing en ten slotte de levering daarvan. Telkens werd een denkproces uitgebreid en vervolgens op de situatie gericht. “Het is de bedoeling om de problemen eerst duidelijk te omschrijven en niet te snel over te gaan tot oplossingen”, verduidelijkt consulente Isabelle Casteleyn. Zij vroeg de vier groepen om drie ‘personas’ te creëren. Dit zijn fictieve profielen die kenmerkend zijn van doelgroepen die de site van Tour & Taxis bezoeken. Voor ieder van hen moesten de persoonlijkheid en de vorm van mobiliteit worden geschetst. Een van die ‘personas’ werd daarna geselecteerd en aan iedereen voorgesteld. Het werden uiteindelijk vier profielen. Bij de volgende stap moest elke groep de behoeften van zijn ‘persona’ verduidelijken om de bestemming te bereiken. Hierbij trachtten de deelnemers zich in te beelden welke 14 ❙ Brussel Metropool - juni 2019 problemen zouden opduiken tijdens de ‘last mile’, maar ook de (inter)acties en beslissingen van de ‘persona’ en, bijgevolg, zijn/haar humeur. “Elke persona moet hierbij geconfronteerd worden met zaken die voor verbetering vatbaar zijn: langs het parcours, in zijn/haar gemoedstoestand en ter hoogte van hindernissen”, stelt Isabelle Casteleyn. “Van daar uit kiest elke groep een bepaald probleem dat de verplaatsing van zijn persona belemmert.” Wie die ‘personas’ zijn: • Eva, een automobilist uit Waver. Ze zit vast in de files, onder meer op de Havenlaan en bij ingang 86C van T&T, waar ze werkt. Daarna begint de zoektocht naar een parkeerplaats. Kortom, een serieuze dosis stress nog voor de dag begint. Hoe kunnen we haar helpen vlot haar bestemming te bereiken en met minder stress aan de dagtaak te beginnen? • Thierry bezorgt pakjes per fiets om zijn studies te betalen. Hij verliest tijd op de site van T&T om de klant te vinden. De gebrekkige bewegwijzering vertraagt meteen de volgende levering. Hoe kunnen we hem helpen zijn weg te vinden in deze wijk waar er veel meer bedrijfsactiviteit dan bewegwijzering? Met snelle leveringen verbetert Thierry zijn ‘rating’. • Olivier is blind. Met zijn geleidehond neemt hij de trein, richting een workshop bij T&T. De hond heeft echter • Julio is Antwerpenaar en wil een tentoonstelling op T&T bezoeken. Aan het Noordstation vindt hij een gedeelde scooter. Maar eenmaal ter plaatse, weet hij niet waar hij heen moet en waar hij zijn voertuig mag parkeren. Eens te meer is er een gebrek aan een duidelijke bewegwijzering en ook geen specifieke parkeerplaats voor gedeelde tweewielers. Hoe kunnen we Julio helpen vlakbij zijn bestemming te parkeren? Met de ‘mobiliteitspartners’ van T&T Cécile Huylebroeck was aan het einde van de workshop vrij tevreden: “We hebben het gewenste resultaat bereikt. Elke groep heeft een specifiek probleem geïsoleerd waarop de twee laatste workshops zich zullen richten om uiteindelijk collectieve oplossingen voor te stellen. Dit worden dan concrete projecten die op het terrein zullen worden getest.” Weliswaar met een aantal beperkingen: Extensa moet, als eigenaar van Tour & Taxis, over haalbare oplossingen beschikken om deze te integreren in de ontwikkelings- en renovatieprojecten. “De dienstverleners onder de deelnemers en de mobiliteitsactoren die al met Tour & Taxis samenwerken, moeten hun diensten kunnen aanbieden en zich positioneren als aanbieders van haalbare oplossingen. Collectieve oplossingen dus, met een samenhang tussen de verscheidene projecten, binnen de Smart Mobility Hub.” Afspraak op 17 mei in 14 juni voor de laatste twee workshops. ● Cédric Lobelle © C. Lobelle
17 Online Touch Home