26

Werkgelegenheid en vorming “Onze universiteiten willen in het Brussels Gewest een grote rol spelen” ling van de hoofdstad”, begint Caroline Pauwels. Dit beperkt zich niet tot onderwijs en onderzoek, want er is ook een band nodig met de stad, o.a. op het vlak van duurzaamheid en stedenbouw. De verscheidene concrete projecten die het memorandum voostelt, volgen deze vier krachtlijnen. Caroline Pauwels (VUB) en Yvon Englert (ULB) zijn de gasthoofdredacteurs van dit nummer over Werkgelegenheid en Vorming. Meertalige scholing en universitair district Inzake onderwijs beoogt een van de voornaamste VUB/ULB-projecten de oprichting van meertalige scholen in Brussel. De Stad Brussel heeft zich al bereid verklaard om deel te nemen aan de proeffase van het project. “De oprichting van meertalige scholen beantwoordt aan de behoeften van Brussel, dat zelf een meertalige en multicultuDe economische ontwikkeling van een regio is veel te maken met vorming en werkgelegenheid. De een kan trouwens niet zonder de ander. In Brussel studeert bijna de helft van de studenten aan de VUB of de ULB. Beide Brusselse universiteiten publiceerden een gezamenlijk memorandum in het vooruitzicht van de verkiezingen. We geven het woord aan de rectoren. D e bijna 100.000 studenten in het hoger onderwijs in Brussel maken van de hoofdstad de grootste studentenstad van het land. VUB en ULB vertegenwoordigen samen 45.000 studenten, nagenoeg de helft van de Brusselse studentenpopulatie. De twee universiteiten hebben bijna 15.000 mensen in dienst. Dit menselijk kapitaal heeft Caroline Pauwels, rector van de VUB, en Yvon Englert, rector van de ULB, ertoe aangezet om samen een memorandum voor te leggen in het perspectief van de verkiezingen. “Universiteiten hebben, in de regio waar ze gevestigd zijn, een belangrijke impact, zowel op de economische activiteit als op de werkgelegenheid. Als grote spelers in het onderwijs in Brussel willen we een belangrijke rol spelen in de ontwikkerele stad is”, stelt Caroline Pauwels. “En ten opzichte van de arbeidsmarkt is de opleiding van jongeren in meerdere talen zeker een troef. Afgezien van de taalbadscholen beperkt het aanbod zich momenteel tot de Europese scholen, die financieel niet voor iedereen op een rechtvaardige manier toegankelijk zijn. Meertalige scholen zijn dus een echt antwoord op de verwachtingen van de burgers, de studenten en de bedrijven.” Dit beaamt Yvon Englert: “In een meertalige school bestaat er geen dominante taal. Nederlands, Frans en Engels zullen er op gelijke voet worden onderwezen en gebruikt. Op die manier kunnen in dezelfde klas kinderen met verschillende moedertalen samenwerken, wat de ontdekking van elkaars cultuur bevordert.” Een ander belangrijk project in dit memorandum is de creatie van een ‘uni24 ❙ Brussel Metropool - mei 2019 © Reporters

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication