15

Mobiliteit Hoe kan ICT bijdragen aan een duurzame stedelijke mobiliteit? Hoe verplaatsen we ons morgen in Brussel? Zullen informatie- en communicatietechnologieën ons helpen om de milieu- en maatschappelijke uitdagingen van de stedelijke mobiliteit aan te gaan? Deze vragen stonden centraal tijdens de ‘Hack & Cheese’ sessie, afgelopen februari. gesteld. Het vraagstuk sluit trouwens aan bij de initiatieven van Beci en zijn partners rond Mo, de ontmoetingsruimte die sinds maart 2018 specifiek aan stedelijke mobiliteit wordt gewijd1 . Duurzaamheid, governance en inclusie Imre Keseru, Project Leader Urban Mobility aan de Mobi, het Mobility, Logistics and Automotive Technology Research Centre van de VUB, identificeerde drie sub-issues: N a energie, gezondheid en openbare diensten, boog de door Hack Belgium en Beci georganiseerde vierde ‘Hack & Cheese’ sessie zich over mobiliteit. Het evenement steunt op een originele formule die tijdens een lunch een zeventigtal beleidsmakers uit verscheidene sectoren van overheid en bedrijfsleven samenbrengt om zonder taboes en op een innoverende manier een belangrijk vraagstuk voor de toekomst van de hoofdstad aan te pakken. Brusselse ondernemers beschouwen het mobiliteitsvraagstuk systematisch als zeer gevoelig. “De mobiliteit in Brussel veroorzaakt verkeersoverlast, vervuiling van het milieu en een aftakeling van de gezondheid van onze medeburgers. Hoe ontwerpen we ze totaal nieuw dankzij het geweldige potentieel van de opkomende technologieën?” Tot zover de vraag dat rond het kaasplankje werd 1. Stedelijke mobiliteit en duurzame ontwikkeling: door onze zoektocht naar concurrentievermogen, flexibiliteit en comfort eisen wij een steeds breder scala aan mobiliteitstoepassingen. Hoe zorgen wij ervoor dat dit aanbod werkelijk duurzaam blijft, zowel voor het milieu als op maatschappelijk vlak? 2. Stedelijke mobiliteit en governance: de toepassing van ICT op de mobiliteitsuitdaging vereist de productie en opslag van aanzienlijke hoeveelheden gegevens over de gedragingen en wensen van de burger-consument. Hoe verbeteren we de toegang tot deze gegevens voor de verschillende spelers in de vervoersector om de poli1 In het geval van Mo gebeurt het denkproces nu op een permanente en structurele manier. Dit leidt tot rapporten en standpunten, zoals het Mobiliteitsmemorandum van Beci, dat vóór de verkiezingen aan de Brusselse overheden werd voorgelegd. Brussel Metropool - mei 2019 ❙ 13 D.R.

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication