37

lossing begint bij de ontwikkeling van alternatieven.” Hiertoe analyseren de coöperatieleden de manier van werken van deze eerste vier klanten. Ze trachten namelijk de verplaatsingen te optimaliseren met, vanaf de lente, het optreden van de eerste vrachtfietsen, bijvoorbeeld op drukke parcours of daar waar leveringsadressen dicht naast elkaar liggen. Tegelijk is dit een vorm van mobiele reclame die sympathie opwekt voor deze ondernemingen. “Ook het concept van vaste opslagplaatsen stellen wij in vraag met een creatieve aanpak”, zegt Renaud Sarrazin. “Stedelijke vierkante meters zijn dure grappen, zeker als je de bewaking erbij rekent. Nochtans zijn zulke logistieke centra binnen de steden niet echt meer nodig, aangezien de goederen reeds gesorteerd zijn. Containers zouden aan elkaar kunnen worden gekoppeld en met geblokkeerde wielen worden opgeslagen op een parkeerplaats, in spoorwegstations, ontradingsparkings, kaaien of zelfs de parkings van klanten als deze ondernemingen openstaan voor samenwerking…” Urbike maakt tevens dankbaar gebruik van de computerinfrastructuur van deze vier ‘grote namen’ van de distributie om zijn eigen toekomstig intelligent beheersysteem te ontwikkelen, dat gebruik zal maken van de bestaande tourneemodules en van smartphonefuncties. Tegen eind 2020 wordt een evaluatie van de uitgeteste scenario’s het startpunt voor de ontplooiing van vrachtfietsen in de stad. Rentabiliteit niet gewaarborgd Leveringskosten worden steeds competitiever. De druk op de bezorgers neemt toe: ze worden soms per halte betaald. Het is een moeilijke sector voor wie rekening willen houden met de menselijke dimensie, geeft Philippe Lovens toe: “In het consortium heeft een van onze leden Take Eat Easy en daarna Deliveroo geholpen hun vloot op te richten, maar de sociale band ging hierbij teloor. Wij kozen voor een coöperatie om een overname te vermijden en ook om de bodes de mogelijkheid te geven de risico’s op de baan binnen de groep te delen, eigenaar te zijn van de oplossing die ze mede ontwikkelen en deel te nemen aan de winst.” Urbike riep de hulp in van dienstverlener Smart om deze zelfstandige arbeidskrachten per uur te betalen en een aanvaardbare bezoldiging te garanderen. De Université Saint-Louis steekt een handje toe om na te gaan welke mogelijkheden het arbeidsrecht toelaat. De VUB onderzoekt het sociale aspect in zijn impactstudie. En Febecoop ontwikkelt de governance van de coöperatie. Luc Schuiten oordeelt dat de coöperatie een rechtvaardigheidsmodel aankondigt: “Wanneer wij een bezorger à la Uber zien voorbijrijden, voelen we ons ergens beschaamd om deze relatie tussen een uitbater en uitgebuite werknemers. Een slecht beheer van de menselijke aspecten schaadt de waarde van het aandeel. Hoog tijd dus om een evenwicht te vinden tussen de verscheidene bestanddelen van het systeem om het geheel naar waarde te kunnen schatten.” Nooit overlast op fietspaden 35

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication