36

Urbike levert zonder brandstof Auto’s werden ontworpen om snel en veilig grote afstanden af te leggen. Maar vandaag staan ze in de file. Vrachtwagens werden ontworpen volgens de afmetingen van hun vracht. Veel te groot voor de verkeersdrukte, in feite. De voertuigen van het openbaar vervoer zijn afgeleid van vrachtwagens. Ze sukkelen dus in de verkeersoverlast. Onze hoofdstad is berucht om haar verkeershinder. Waarom zijn voertuigen zo weinig aangepast aan de werkelijke (im)mobiliteit? Brusselaars, zoals andere stedelingen, overleven in giftige uitlaatgassen. De mensen hebben een onveilig gevoel bij elke verplaatsing. Hoe logger het voertuig, hoe zwaarder de schok bij een ongeval. “We stellen ons toegeeflijk op voor wat levensbelangrijk is: de lucht die we inademen”, stelt Luc Schuiten. “Zware voertuigen rijden op diesel. Hulpbronnen als aardolie slinken snel. Nieuwe vormen van mobiliteit kunnen niet zonder hernieuwbare energie. Als wij energiezuinig willen presteren, moet onze mobiliteit licht, soepel en modulair zijn.” Fietsen waar vrachtwagens reden Dankzij de steun van Innoviris, het SE’nSE fonds, finance.brussels en sympathisanten, tracht de coöperatie Urbike met vrachtfietsen – elektrische tweewielers die een aanhangwagen trekken – het vervoer van goederen in de stad vlot te krijgen. “De eenvoudige trapas biedt nog heel wat potentieel, mede dankzij de technologie, waardoor je nagenoeg geen inspanning meer moet leveren”, verklaart Philippe Lovens, die samen met Delphine Lefebvre en Renaud Sarrazin Urbike heeft opgericht. “Het concept van zeecontainers kan worden omgezet naar ‘last-mile’-vervoer via standaardisatie en multi-modaliteit.” Urbike ontwikkelde eerst de aanhangwagen en containers die door eender welke schakel in de bevoorradingsketen kunnen worden gebruikt en aangepast. Hiermee stapte het jonge bedrijf naar vier grote ondernemingen uit diverse sectoren – grootdistributie van voeding, bezorging van colli, farmaca en thuiszorg voor senioren. Urbike ging dus niet bij overtuigden aankloppen. Het was de bedoeling om een grootschalig veranderingsproces op gang te krijgen. “Steden durven de toegang niet te ontzeggen aan vrachtwagens en bestelwagens uit vrees voor hun economische kernen. Zolang vervoerders geen beperkingen ondergaan, zullen gedragingen niet veranderen. De op34 Brussel Metropool - februari 2019

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication