8

News de doorstroming tot bij onze ondernemingen blijft een uitdaging. Met BICI slaat Sirris de brug tussen bedrijven en academici van vijftien onderzoekscentra. Sirris coördineert al sinds 2015 SeCloud, een onderzoeksproject naar cyberveiligheid gefinancierd door Innoviris. De interactie tussen de industriële en de academische wereld binnen SeCloud toonde de mogelijkheden voor innovatie in cyberveiligheid in het Brusselse Gewest. “De kennisoverdracht van universiteiten naar bedrijven verloopt vandaag moeizaam. Bedrijven vinden de weg naar de juiste expertise en onderzoekpartners niet. Onderzoekprojecten als SeCloud hebben ons geleerd dat de industriële en academische wereld wel samen kunnen innoveren. Met het Brussels Initiative on Cybersecurity Innovation willen we die lijn doortrekken en van Brussel de hoofdstad maken van innovatie op vlak van cyberveiligheid”, verklaart Philippe Thiran, Directeur voor regio Brussel bij Sirris. Informatie : www.sirris.be Ubeeqo lanceert nieuwe vloot hybride wagens in Brussel Ubeeqo, een bedrijf dat onderdeel is van de Europcar Mobility Group, lanceerde eind november een nieuwe vloot van 40 hybride wagens in de regio Brussel. Het bedrijf heeft reeds een aanzienlijke vloot van deelauto’s in de regio Brussel, en verwierf recentelijk ook Scooty, een bedrijf van elektrische deelscooters operationeel in Brussel en Antwerpen. Ubeeqo is actief in verschillende grote Europese steden waaronder Madrid, Londen, Parijs, Berlijn, Milaan en Brussel. Vandaag biedt Ubeeqo 100 station based wagens aan die terug te vinden zijn op 45 specifieke “stations”. Dit wil zeggen dat ze moeten worden teruggebracht naar hun startlocatie op het einde van de reservatie. De nieuwe hybride vloot zal 40 Toyota-wagens omvatten (C-HR, Auris en Yaris) die zullen worden ingezet in o.a. Elsene, Sint-Pieters-Woluwe en Ukkel. Met zijn car-sharing dienst streeft Ubeeqo ernaar om, zo niet het eerste voertuig, dan wel de tweede gezinswagen te vervangen. Volgens de Brusselse autoriteiten rijden dagelijks bijna 370.000 auto’s in Brussel. Deze auto’s staan 97% van hun levensduur stil. 1/3 van het verkeer in de woonwijken van de hoofdstad wordt veroorzaakt door het zoeken naar een parkeerplaats. Naast het feit dat privé-wagens de belangrijkste oorzaak zijn van files, zijn deze auto’s ook verantwoordelijk voor meer dan 25% van de totale broeikasgasemissies. “Hybride auto’s verminderen onze energieafhankelijkheid van aardolieproducten, verbeteren de luchtkwaliteit en verminderen het lawaai in stedelijke gebieden”, zegt Bram Vandeperre. Een overgang naar volledig elektrische auto’s is op korte termijn echter nog niet wenselijk. Het bedrijf meent dat de stad momenteel niet voldoende uitgerust is met de nodige infrastructuur, zoals elektriciteitspalen, wat deze overgang bemoeilijkt. Ubeeqo erkent niettemin het belang van groene energie in mobiliteit en streeft ernaar geleidelijk aan steeds meer te evolueren naar duurzame alternatieven. Informatie : www.ubeeqo.com 4 op de 5 Belgische ondernemingen vinden dat we evolueren naar een steeds onstabielere wereld Dit is de uitkomst van een onderzoek dat Trends-Tendances verrichte voor rekening van de kredietverzekeringsgroep Credendo. 946 Belgische bedrijven hebben hieraan deelgenomen. Het onderzoek kwam aan bod tijdens het Credendo Trade Forum van half-november, met als thema ‘America first or America alone?’. 6 ❙ Brussel Metropool - januari 2019 D.R.

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication