Ideeën Vragen over E40 staan nog open Het bericht dat de Brusselse regering snel werk wil maken van de versmalling van de E40 zorgde voor paniek bij de experts en organisaties die kritisch staan tegenover de plannen. “Het komende jaar zal er nog niets ingrijpends gebeuren”, klinkt het nu sussend. De ingang van de E40 veranderen in een stadsboulevard? Misschien, maar niet voor 2020… ● Mobiliteit B russel wil meer controle verwerven over de toegangswegen tot de stad. De grootste doorn in het oog is de E40, die vandaag de status heeft van een autosnelweg. Door deze te versmallen tussen de Rand en het Reyerscomplex en zodoende om te vormen tot een stadsboulevard, hoopt de Brusselse regering twee doelen te realiseren: de stroken langs de E40 waar een bouwverbod geldt, inrichten in lijn met het in 2017 goedgekeurde Masterplan Parkway E40 én er een maximumsnelheid van 70 km/u invoeren. “Dit zal niet noodzakelijk een negatieve invloed hebben op het aantal voertuigen dat de weg aankan”, merkt Jo De Witte op, woordvoerder van het kabinet van Brussels minister-president Rudi Vervoort. “Door de auto’s minder snel te doen rijden, kan er juist meer verkeer verwerkt worden, omdat de afstand tussen de voertuigen kleiner is.” Niettemin zijn er heel wat koele minnaars van de plannen te vinden bij experts, ondernemers en Vlaamse politici. Bij hen ontstond er onlangs ongerustheid toen er berichten in de pers verschenen waaruit bleek dat minister-president Vervoort nog voor het einde van deze legislatuur werk wil maken van de reductie van zes naar vier rijstroken op het Brusselse stuk van de E40. Tijdens een Commissievergadering voor Mobiliteit en Openbare Werken in het Vlaams parlement eind november vertelde Vlaams minister Ben Weyts dat hij de bevoegde Brusselse minister Pascal Smet om tekst en uitleg had gevraagd. “Uit de toelichting die we kregen blijkt dat er het komende jaar nog niets ingrijpends zal gebeuren aan de E40, vanwege de lopende projecten aan de Reyerslaan”, verklaarde Ben Weyts. “Een heraanleg is absoluut nog niet aan de orde: er zijn nog geen vergunningen en alle procedures moeten nog doorlopen worden.” Eerst de Reyerstunnels Momenteel wordt er inderdaad nog volop gewerkt aan de Reyerstunnels. Vier van de zes tunnelmonden worden gerenoveerd, een werk dat nog dit jaar afgerond moet zijn. Daarna pas start de eigenlijke herinrichting van de Reyerslaan. “Die zal eind 2019 klaar zijn, wat een optimistische inschatting is”, zegt Ben Weyts. “Ten vroegste in 2020 komt het Parkwayproject aan bod, in de veronderstelling dat alle procedures tegen dan al doorlopen zijn.” Het kabinet van Rudi Vervoort bevestigt deze timing. “De regering onderzoekt nu welke juridische aspecten nageleefd moeten worden om tot een herklassering van de E40 over te kunnen gaan”, vertelt Jo De Witte. En zo komt hij tot een iets voorzichtiger uitspraak dan die in de kranten gedrukt stond. “We willen in elk geval nog tijdens deze legislatuur zo veel mogelijk vooruitgang boeken.” De mobiliteitsorganisatie Touring, die vertegenwoordigd is de Gewestelijke Mobiliteitscommissie (GMC) in Brus18 ❙ Brussel Metropool - januari 2019 © Belga
21 Online Touch Home