NEWS DIGEST Detailhandelaren niet klaar voor nieuwe vormen van levering De Brexit Impact Scan adviseert bedrijven op maat van hun behoeften Gemiddeld wordt 5% van de thuisleveringen te laat of onvolledig bezorgd. Dit aandeel loopt op tot een derde tijdens piekperiodes en resulteert in hogere kosten en schade aan het imago van het merk. Iets meer dan 60% van de retailers heeft geen real-time inzicht in de logistieke processen van hun e-commerce. Ze zijn echter niet bereid om naar nieuwe, milieuvriendelijkere vormen van levering over te stappen. Dat concludeert Zetes, de Supply Chain specialist, in een nieuw verslag. Dit jaar overschrijdt de Europese e-commerce markt voor het eerst de kaap van 600 miljard euro, 13% meer dan het jaar voordien. Deze groei verhoogt de druk op de klassieke detailhandelaren, maar ook op de mobiliteit en het milieu. Bijna driekwart van de Europese bevolking woont in verstedelijkte gebieden en naar schatting zal de levering van pakketten tegen 2021 met 69% toenemen. Volgens een studie van McKinsey overwegen steeds meer steden de oprichting van centrale afleverpunten aan de rand van de stad. Bestellingen worden dan van daaruit per wijk of straat gerouteerd, bijvoorbeeld met elektrische voertuigen. Retailers vertrouwen ook steeds meer op de "click & collect" formule, waarbij klanten online producten bestellen en deze vervolgens ophalen in het verkooppunt van hun keuze. Daarnaast wint ook de collaboratieve levering (crowdsourced delivery) aan populariteit. In deze context werken retailers samen met een gemeenschap van vervoerders, vaak particulieren. Bij al deze alternatieven moeten de detailhandelaren de verschillende stadia van het vervoer van nabij kunnen volgen. "Eersteklas e-retailers beheren bestellingen in maximaal 20 minuten en communiceren voortdurend over hun status. Zij hebben de eerste-kilometer logistiek voor picking, verpakking en transport volledig geautomatiseerd en controleren ook de laatste-kilometer levering. Zij leveren 98% van de pakketten volledig en bij de eerste presentatie aan de klant", zegt Benjamin Anguille, Business Development Manager Transport & Logistics bij Zetes België. Het verslag leest u hier : www.zetes.com/en/white-papers BECI - Brussel metropool - november 2018 7 Vice-eerste minister Kris Peeters en graaf Paul Buysse, voorzitter van de Groep op Hoog Niveau Brexit, presenteerden in oktober de Brexit Impact Scan. Deze online tool helpt bedrijven aan de hand van een gedetailleerde vragenlijst een analyse op maat te maken van de impact van Brexit op hun activiteiten. Op deze manier kunnen zij de gevolgen van een no-deal Brexit inschatten en nagaan hoe ze deze gevolgen kunnen beperken. Minister Peeters: "De afgelopen weken vonden intensieve onderhandelingen plaats tussen Michel Barnier en zijn Britse gesprekspartners. De voornaamste obstakels zijn echter nog niet uit de weg geruimd. Daarom moeten we paraat zijn. Zonder fatalisme, maar vastberaden. Zich voorbereiden op alle eventualiteiten, ook de ergste, is daarom een teken van goed bestuur.” Graaf Buysse, voorzitter van de Groep op Hoog Niveau Brexit: "In december 2017 berekende de Groep op Hoog Niveau Brexit de impact van een no-deal scenario op de Belgische economie. Zo'n ‘cliff edge’ zou ons 2,2 miljard euro en tienduizenden banen kosten. Het dus in ons belang is om een dergelijk scenario te vermijden, maar de no-deal behoort helaas tot de realistische mogelijkheden. Onze bedrijven moeten zich hierop voorbereiden. Met de Brexit Impact Scan kunnen ze de impact op hun bedrijf ramen en op basis daarvan passende maatregelen nemen.” De Impact Scan is een dynamisch hulpmiddel. Als er tijdens de onderhandelingen nog problemen opgelost geraken, zal de tool snel worden aangepast om steeds een up-to-date resultaat op te leveren. Vice-eerste minister Peeters en de Groep op Hoog Niveau Brexit benadrukken ten slotte dat zij met deze Impact Scan geen fatalistisch signaal geven. Ze hopen nog altijd dat een harde Brexit zal worden vermeden, in het belang van onze economie en onze bedrijven. Informatie : https://economie.fgov.be/nl/themas/ondernemingen/brexit © iStock
10 Online Touch Home