30

TOPIC Catherine Bodson (conservenfabriek Pipaillon) Wat de exposanten betreft, is België de 6de meest vertegenwoordigde natie op Franse beurzen, na Italië, het Verenigd Koninkrijk en China. Aan de bezoekerskant staan de Belgen op de tweede plaats in Frankrijk (8,3%), net na de Italianen (9,4%), maar vóór de Spanjaarden en Britten. "Op sommige Franse beurzen zijn de Belgen zelfs de talrijkste bezoekers, zoals tijdens de optiek-beurs", verklapt Gaëtan Lachapelle, directeur van Promosalons, het partnernetwerk van de Franse beurzen. Ook andere trends duiken op. "Jaar na jaar verplaatsen bedrijven minder werknemers", vervolgt hij. "Anderzijds mobiliseren zich meer bedrijven op een beurs. Ze willen er natuurlijk zaken te doen, maar ook op de hoogte blijven van de concurrentie en van de jongste trends. Twintig jaar geleden konden sommige ondernemingen het zich nog veroorloven te komen paraderen. Vandaag moet er iets uit de bus komen!” De collectieve stand: een efficiënt en kostvriendelijk alternatief Volgens Promosalons brengt 1 euro die een bedrijf investeert in een beurs gemiddeld 10 euro omzet op. Een kwart van de omzet wordt tijdens de beurs gegenereerd, driekwart in de loop van de drie tot tien daaropvolgende maanden. "Dankzij beurzen hoeft een bedrijf niet overal ter wereld bijeenkomsten te organiseren", zegt Gaëtan Lachapelle. "De versplintering van de inspanningen over meerdere showrooms en prospectiereizen is overbodig.” Onredelijke bedragen uitgeven om aanwezig te zijn op een evenement hoeft al evenmin. Brussels Invest & Export biedt bedrijven een formule van collectieve aanwezigheid op beurzen. In 2016 zette deze gewestelijke organisatie 22 collectieve stands op. "De kost van een stand beheerd door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bedraagt ongeveer 10% van de totale kost van een ‘echte’ stand", aldus Brussels Invest & Export. "Daarnaast kan het Gewest 75% van de reis- en verblijfkosten van starters voor zijn rekening nemen. Wij oordelen dat een bedrijf minstens op drie edities van de beurs aanwezig moet zijn om contacten te leggen." De collectieve stand van het Brusselse Gewest is een uitstekende oplossing voor starters en kleine bedrijven. "Het is bijna de enige mogelijke optie voor een micro-onderneming als de mijne", zegt Catherine Bodson, hoofd van Pipaillon. "Dit stelt mij in staat om zichtbaar te zijn en voordeel te halen uit de ervaring en de contacten van de economische en commerciële attachés van Brussels Invest & Export. Ik heb zelfs mijn grootste Belgische klanten ontmoet bij BioPhac in Duitsland." Beci is eveneens een vooraanstaande partner: "Beci maakt deel uit van het Enterprise Europe Network", legt JeanPhilippe Mergen uit. "We kunnen gemakkelijk zakelijke bijeenkomsten organiseren als aanvulling van de beurs.” 28 BECI - Brussel metropool - november 2018 5 tips voor een succesvolle beurs De geïnterviewde experts stellen vijf punten voor waarmee u best rekening houdt om succesvol deel te nemen aan een internationale beurs: 1. Zorgvuldig kiezen: Voor eenzelfde sector bestaan er vaak tientallen beurzen van allerlei omvang. De grootste is niet altijd de meest geschikte. Sommige kleinere evenementen werken soms doelgerichter, om een specifiek koperspubliek te bereiken. 2. Op voorhand voorbereiden: Hoe eerder u uw standplaats reserveert, hoe beter u geplaatst wordt. Hetzelfde geldt voor reizen en accommodatie: vroeg boeken kost minder. Bereid ook de contacten voor die u waarschijnlijk zult ontmoeten en informeer hen vooraf van uw aanwezigheid. 3. Proactief optreden: Het volstaat niet meer om alleen fysiek aanwezig te zijn op een stand. De mogelijkheden zijn legio, maak er gebruik van. Neem deel aan een forum of geef een voordracht om uw publiek te vergroten. Vraag de organisatoren om meer informatie. 4. Een nieuwigheid voorzien: De nieuwigheid die uw bedrijf voorstelt zal klanten aantrekken die geinteresseerd zijn in trends. Hiermee brengt u ook een contacten op gang om een breder scala van producten en diensten te presenteren. 5. De follow-up verzekeren: Hebt u een heleboel contacten en visitekaartjes ingezameld? Laat ze niet liggen. Stuur e-mails en maak prijsoffertes zodra u terug op kantoor bent. En vergeet niet dat een beurs niet eindigt wanneer de deuren dicht gaan: op de website van de beurs geniet u het hele jaar door zichtbaarheid. Al doen virtuele beurzen hun intrede in sommige sectoren, toch heeft de klassieke vakbeurs nog een mooie toekomst voor de boeg. De virtuele aanwezigheid geldt dan als een aanvulling. ● D.R.

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication