31

TOPIC Focus op Afrika en Azië in exportplan 2019 INTERNATIONALE HANDEL Najaar 2018. Tijd voor Bénédicte Wilders, bij hub.brussels belast met steun aan de internationalisering, om haar actieplan 2019 voor te stellen. We tillen een hoekje van de sluier op. Gaëlle Hoogsteyn Brussel Metropool: Welke krachtlijnen hebt u uitgewerkt voor uw actieplan 2019? Bénédicte Wilders: Ons plan versterkt de trends die de afgelopen jaren werden ingezet. Verwacht geen revolutie, maar een evolutie om beter tegemoet te komen aan de behoeften van bedrijven. 122 collectieve acties staan op de agenda – 25% meer dan vorig jaar. Na de integratie van Brussels Invest & Export in hub. brussels en dankzij de bevoorrechte banden die we onderhouden met de Brusselse overheidsclusters, profiteren we van een hefboomeffect om meer acties te ondernemen. Net als in voorgaande jaren leggen we een belangrijke focus op de export van diensten. De Brusselse economie is immers zeer op diensten gericht. Volgens de cijfers van het eerste semester 2018 verbeteren België en het Brussels Gewest hun de handelsbalansen en breiden de diensten nog verder uit. Ze nemen nu meer dan 50% van de uitvoer van het Gewest voor hun rekening. Architectuur, eco-bouw, audiovisuele productie, juridische en financiële diensten ... dit zijn enkele van de diensten die we het meest promoten in het buitenland. Op welke werelddelen legt u de klemtoon? We leggen de nadruk op Azië en Afrika met 18 acties op elk van deze continenten. Bedrijven hebben vooral behoefte aan ondersteuning in afgelegen, cultureel verschillende en opkomende markten. We openen trouwens binnenkort een nieuw kantoor in Dakar. In Afrika gaan we ons richten op de regio ten zuiden van de Sahara. En in Azië zullen we sterk aanwezig zijn in Korea (met 4 acties) en China. We zullen verder enkele minder traditionele Aziatische markten uittesten om potentiële kansen te identificeren. Nu, omdat Europa vanzelfsprekend de natuurlijke expansiebasis blijft voor onze bedrijven, zullen wij ook daar sterk aanwezig zijn. Via zeer gerichte acties (zoals in Polen, als vervolg op onze actie tijdens Camerimage in 2017, op het gebied van audiovisuele coproductie), maar ook via vele vakbeurzen met een wereldwijd bereik (zoals Medica in Düsseldorf). Komen bepaalde thema’s extra aan bod? Volgend jaar besteden we bijzondere aandacht aan het thema van de export naar internationale organisaties en instellingen. We organiseren dan acht acties gericht op de aanpak van deze markten, namelijk bij de Afrikaanse Ontwikkelingsbank, de Wereldbank en het Europees Ruimteagentschap. We zullen ons ook richten op de export beheerd door vrouwen, in samenwerking met het Women in Business platform en de dienst 1819, en op duurzame export. Wat zijn de belangrijke evenementen die u voor 2019 inplant? We voorzien ten eerste staatsbezoeken aan Korea en Luxemburg, evenals prinselijke missies naar Mexico en China. Een ander hoogtepunt zijn de Brussels Days: ze zullen doorgaan in Madrid in samenwerking met Visit. brussels en Brussels International. In juni organiseren we onze traditionele Exporters Day, waarbij alle economische en commerciële attachés Belgische bedrijven in B2G ontvangen. En we organiseren ook een "hub.awards" avond, om de "Best Exporter" prijs uit te reiken. Welke uitdagingen staan u te wachten? Een van onze belangrijkste BECI - Brussel metropool - november 2018 29 uitdagingen is meer zichtbaarheid van onze acties bij bedrijven, namelijk neo-exporteurs. Met neo-export willen we bedrijven ondersteunen die vanaf het begin of zeer snel na hun oprichting willen exporteren. Dit gebeurt door middel van exportsubsidies, die trouwens sinds 2018 voor neo-exporteurs werden verhoogd. We versterken bovendien de promotie van onze acties via clusters en de maandelijkse "Exporters' lunches". In deze context zullen de mogelijke synergieën van de nieuwe hub.brussels structuur ons zeker helpen om nog meer Brusselse bedrijven te bereiken. En we blijven ons inzetten om zoveel mogelijk mensen bewust te maken voor de impact van de Brexit, dat niemand ongedeerd zal laten, wat de uitkomst ook moge zijn. ●

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication