Om de twee jaar vindt in Brussel de vakbeurs Labelexpo plaats: de grootste ter wereld van de label- en etiketsector. Internationale beurzen een must? INTERNATIONALE HANDEL Om contacten te leggen in het buitenland neemt u best deel aan een internationale vakbeurs. Ja, maar ... Is het in het digitale tijdperk niet gemakkelijker en winstgevender om eerder kansen op het internet te benutten? E en stand op het Salon du Chocolat in Parijs kost ongeveer 5.000 euro exclusief BTW. Bedrijven in de sector kennen het belang van hun aanwezigheid op de meest prestigieuze beurs van hun vakgebied. Maar als u hier vervoer, accommodatie en voedsel bijrekent, lopen de kosten voor drie personen op de stand tijdens de vijf beursdagen al gauw op tot meer dan 10.000 euro! Sommige bedrijven verkiezen daarom een goedkoper alternatief: de online aanwezigheid. Via websites, regelmatige nieuwsbrieven of aanhoudende marketingactiviteiten op hun Facebook-account, trekken zulke ondernemingen grote klanten van overal ter wereld aan. De virtuele vakbeurs wordt ondertussen een nieuwe trend op het web. Voor een paar honderd euro krijgt uw bedrijf een virtuele stand toegewezen, waar u zelf videocontent en presentatiedocumenten voor uw project kunt uploaden. De bezoeker surft op de beurssite, ontdekt de gangen in drie dimensies, klikt op uw stand voor informatie en begint zo nodig een gesprek met een medewerker, via messaging. Sommige Franse beurzen zijn zelfs 100% virtueel: de business-schoolbeurs, de franchisingbeurs en sommige events gewijd aan werkgelegenheid. Voordelen genoeg: u bespaart tijd en geld, sorteert heel gemakkelijk de gesprekspartners en stelt zich milieubewust op. Geen verplaatsingen, geen CO2-uitstoot! Het enige nadeel is dat zulke virtuele vakbeurzen nogal marginaal blijven en niet allemaal erkend zijn. Is de goede oude vakbeurs dan echt voorbijgestreefd? Voeding en mode: wees erbij! "Ik denk niet dat vakbeurzen achterhaald zijn", zegt Isabelle Hamburger, voorzitter van Vervloet, een Belgisch bedrijf dat kunstsmeedwerk vervaardigt. "Met de deelname aan een internationale vakbeurs gaat inderdaad een aanzienlijke kost gepaard, maar we ontmoeten ongeveer 300 mensen op één evenement. Onder deze mensen bevinden zich een aantal bedrijven waar we al mee samenwerken en andere die we voor het eerst ontmoeten. Stelt u zich eens België, 6e land op de Franse handelsbeurzen Het succes van internationale handelsbeurzen? Bij gebrek aan statistieken is het onmogelijk om de situatie voor Brussel en België te schetsen. Sommige cijfers laten wel een trend zien, zo niet positief, dan toch stabiel. Frankrijk organiseert bijvoorbeeld liefst 450 beurzen per jaar, waarvan 320 vakbeurzen. Het aantal buitenlandse exposanten en bezoekers is er in 2017 toegenomen. BECI - Brussel metropool - november 2018 27 voor hoeveel verplaatsingen en reizen we zouden moeten organiseren als we individuele ontmoetingen zouden plannen." Alle geïnterviewde stakeholders verdedigen het belang van een fysieke aanwezigheid op een beurs: "Virtuele bijeenkomsten zullen nooit het menselijke contact vervangen.” Vooral in sommige domeinen waar ontmoetingen gewoonweg fundamenteel zijn. Géry Brusselmans Isabelle Hamburger (kunstsmeedwerk Vervloet) "Als bedrijf actief in de voedingsindustrie is het voor mij ondenkbaar om niet deel te nemen aan een fysieke vakbeurs", zegt Catherine Bodson, manager van de conservenfabriek Pipaillon, die onder andere jam produceert. "Mensen moeten mijn producten zien, ruiken, aanraken en proeven." Jean-Philippe Mergen, directeur van Enterprise Europe Network bij Beci, legt uit: "De sectoren waarvoor een fysieke aanwezigheid essentieel is, zijn mode, interieurontwerp en bouw. Anderzijds is de kans groter dat sectoren als IT deelnemen aan een virtuele vakbeurs." De meerderheid van de geïnterviewde spelers stelt vast dat een handelsbeurs vooral aan waarde wint door de relevantie en de kwaliteit van de contacten. © Labelexpo D.R.
30 Online Touch Home