19

THINK TANK aan gegeven is. “Het Autosalon in januari zal iets meer dan voorheen in het teken van de elektrische voertuigen staan. De elektrische auto begint ook pas het laatste jaar een vlucht te nemen. De bewustwording is redelijk recent ingetreden. In 2014 waren we wellicht nog wat te vroeg met het initiatief. Je moet bedrijven ook de tijd gunnen om zich aan te passen.” Ieder zijn eigen plan Uit onze rondvraag blijkt dat bedrijven echt wel bezig zijn met groenere mobiliteit en schonere lucht, maar dat ieder zijn eigen oplossing uitdoktert. Sommige bedrijven (AXA bijvoorbeeld) proberen de wagen volledig te ontraden. Vastgoedbedrijf Befimmo, dat mobiliteit strategisch benadert, wil zijn medewerkers niets opdringen en houdt bijgevolg alle opties open. Een aantal personeelsleden rijdt er al met een elektrische wagen en voor hen plaatste Befimmo laadpalen op de parking. Ook voor de huurders van zijn gebouwen installeerde Befimmo al op verschillende sites laadpunten. De firma stelt bovendien een elektrische ‘pool car’ ter beschikking: een elektrische deelwagen die overdag gebruikt kan worden door personeelsleden (in sommige gevallen kunnen ze er zelfs 's avonds mee naar huis rijden). Naar analogie met dat systeem heeft Befimmo ook enkele elektrische ‘pool bikes’ klaar staan: elektrische fietsen die gedeeld kunnen worden (zelfs de andere huurders van het kantoorgebouw kunnen er een beroep op doen). schappen die over het land verspreid waren heeft gesloten, heeft zonder twijfel geholpen om verplaatsingen uit te sparen. Ook door de toename van de mogelijkheden van thuiswerk is er minder nood aan vervoer. De ligging van de NBB-kantoren – pal in het centrum, op wandelafstand van het Centraal Station en een aantal metro- en buslijnen – werkt het gebruik van het openbaar vervoer in de hand. Gezien de filevorming in en rond Brussel is trein, tram of bus de meest verstandige keuze. We vernemen bij de NBB ook dat de fiets erg in de lift zit bij de medewerkers, zeker nu de laatste jaren de e-bikes betaalbaarder zijn geworden. Het bedrijf voorziet met een fietsstalling (met stopcontacten, voor de elektrische fietsen), douches, kleedkamers en opbergrekken de nodige faciliteiten voor de werknemers die voor de tweewieler opteren. Voor de dienstverplaatsingen binnen de stad staan er vier e-bikes ter beschikking. Europese steden inspireren De vloot elektrische wagens groeit maar mondjesmaat in ons land. In Vlaanderen breidt het laadpalennet zelfs sneller uit dan het elektrische wagenpark zelf, terwijl in Wallonië de uitbouw van laadpunten een pijnpunt blijft. Men kan zich afvragen of een elektrisch wagenpark dé toekomst wordt. Puur ecologisch bekeken zou het perspectieven openen, maar je gaat er de files niet mee indijken. De Nationale Bank van België ging in 2013 al over tot het plaatsen van twee dubbele snelle laadpalen op zijn parking. Verder zijn er op enkele andere plaatsen, voorbehouden voor elektrische of hybride wagens, nog gewone 220v stopcontacten op gereserveerd circuit voorzien. Nochtans heeft de NBB een heel beperkt wagenpark (met slechts een tiental bedrijfswagens). Amper 15 procent van het personeel komt met de auto naar kantoor. De NBB draagt al tien jaar het label Ecodynamische Onderneming (uitgereikt door Leefmilieu Brussel), wat resulteert in een politiek die het gebruik van het openbaar vervoer propageert. Dat de NBB in die periode de agentZit er al bij al méér muziek in alternatieven als de fiets en het openbaar vervoer? Els Ampe: “De regelgeving met betrekking tot die alternatieven is al redelijk strikt. Fietslokalen moeten vandaag verplicht aanwezig zijn in kantoorgebouwen en er worden meer fietspaden aangelegd. Mijns inziens moet er ook meer ingezet worden op de metro – 10 van de 19 Brusselse gemeenten zijn nog niet verbonden met de metro. Er is nog een hele weg af te leggen. Er komen bijvoorbeeld elke dag 80.000 auto’s via Groot-Bijgaarden de stad binnen. Als daar een randparking met metrostation komt, dan kun je effectief iets aan die instroom doen. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zou echt een metroplan moeten uittekenen. Steden als Londen, Parijs, Amsterdam, Madrid, Helsinki en Kopenhagen tonen hoe het kan. Zij zitten op het spoor van het elektrificeren van het wagenpark én het uitbreiden van de metrolijnen. Londen is bijvoorbeeld maar half zo dichtbevolkt als Brussel, hééft al een groot metronetwerk en gaat daar nu nog eens 42 kilometer aan toevoegen.” We mogen niet naïef zijn: er zullen altijd auto’s blijven rondrijden. “Maar het is belangrijk dat die geen schadelijke uitstoot meer hebben. De switch naar elektrische wagens moet er komen”, besluit Els Ampe. Na de verkiezingen belandde de Open VLD in Brussel in de oppositie. De schepen moest aftreden. Wat nu met haar beleid inzake elektrische mobiliteit? Vroeg of laat komen we er achter. Hopelijk laat de nieuwe meerderheid de ontwikkeling van zo’n stadsvriendelijk alternatief niet varen. ● BECI - Brussel metropool - november 2018 17

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication