18

MOBILITEIT Switch naar elektrische wagens is een must Weinig Brusselse bedrijven zijn ervan op de hoogte dat ze geen parkeertaks meer hoeven te betalen als ze laadpalen op hun parking voorzien. Volgens schepen van Mobiliteit Els Ampe – die ten gevolge van de voor haar partij, de Open VLD, minder gunstige resultaten van de verkiezingen aftreedt – moeten we Londen achterna: het wagenpark elektrificeren. Een beleid dat de nieuwe meerderheid hopelijk zal volgen.. Peter Van Dyck D e autovrije zone in het centrum van de stad was de meest in het oog springende maatregel in het ambitieuze mobiliteitsplan dat Els Ampe in 2014 presenteerde. Andere voorstellen raakten daardoor wat ondergesneeuwd. Zo is het initiatief om bedrijven vrij te stellen van de parkeertaks wanneer ze laadpalen voor elektrische wagens voorzien veel minder bekend. Nochtans kan deze eenvoudige maatregel de switch van diesel- en benzinewagens naar duurzamere, elektrische voertuigen een serieuze duw in de rug geven. “Het is het verhaal van de kip of het ei”, zegt Els Ampe, die tijdens het vraaggesprek nog schepen van Mobiliteit was. “Als er geen laadpalen zijn, kopen mensen geen elektrische voertuigen. De leasingmaatschappijen volgen eveneens die logica: zolang er geen laadpalen voorzien zijn op de parkeerplaatsen van ondernemingen, is het veel moeilijker om de bedrijfsvloten te vergroenen. Om dat verhaal te doorbreken, besloten we op kantoorparkings waar laadpalen komen de parkeertaks te laten vallen.” Wat opvalt: hoewel het initiatief vier jaar geleden al werd aangekondigd, zijn nog niet zoveel bedrijven op dit aanbod van de stad Brussel ingegaan. Nochtans kan deze incentive helpen om het voornemen te realiseren dat in het Brussels Laadplan van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van april vorig jaar staat geformuleerd: de installatie van 200 publieke laadpunten in Brussel. Vandaag zijn er 44 oplaadpunten voor elektrische wagens in de publieke parkings, 27 in de parkings van kantoorgebouwen en nog enkele in ondergrondse garages van hotels op het grondgebied van de stad. “We doen een oproep aan de bedrijven om hun aandeel 16 BECI - Brussel metropool - november 2018 stevig uit te breiden. Er zit potentieel in de maatregel”, argumenteert Els Ampe. “Je boekt dubbele winst: de parkeertaks valt weg én je maakt het je medewerkers makkelijker om over te schakelen op een elektrisch voertuig.” Te weinig communicatie Het finale doel is de luchtkwaliteit in Brussel te verbeteren. Om die reden startte het stadsbestuur enige tijd geleden met het promoten van laadpalen op de openbare weg – niet elke onderneming heeft immers een private parking. Els Ampe: “Als stad stimuleren we de laadpalen op de openbare weg, maar we gaan ze niet zelf plaatsen – dat hebben we in het verleden ook nooit gedaan met benzinestations. Wat we wél doen, is ervoor zorgen dat de installatie zeer flexibel kan verlopen. Bedrijven die laadpalen willen uitbaten, kunnen daar via een formulier op de website van de stad een aanvraag voor indienen. Nadat we hebben nagegaan of er voldoende capaciteit is op het elektriciteitsnetwerk, leveren wij zo snel mogelijk een wegvergunning om de laadpalen te zetten. Het is de bedoeling dat de private sector ze zelf onderhoudt en beheert en bijgevolg voor de kosten instaat. De firma EV-Point vroeg als eerste zo’n wegvergunning aan. Het installeerde begin oktober een laadpunt aan het Atomium.” Een kleine rondvraag bij bedrijven leert ons dat alvast de maatregel met betrekking tot de bedrijfsparkings, waarbij men dus vrijgesteld kan worden van de parkeerbelastingen, weinig bekend is. Els Ampe geeft toe dat er tot nog toe wellicht niet genoeg ruchtbaarheid © Getty

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication