12

THINK TANK JOHN PORTER, CEO VAN TELENET “Wij mikken op 40% marktaandeel in Brussel” John Porter, nu al vijf jaar CEO van Telenet, sleutelt aan de uitbreiding van de telecomoperator in Brussel, tegen concurrent Proximus. T elenet is de grootste telecomoperator in Vlaanderen en bezit 60% van de vaste en mobiele markt in het noorden van het land. De nieuwe uitdaging heet nu Brussel, een gewest waarvan voornamelijk Proximus de markt inpalmt. Toen John Porter, na een carrière van meer dan tien jaar bij een telecombedrijf in Australië, in 2013 bij Telenet belandde, ging hij ten aanval met een zeer competitief vast en mobiel netwerk. "Telenet is al 24 jaar actief in Vlaanderen, maar beschouw ons nu als een bedrijf van nationale omvang", waarschuwt de baas in het Engels. Hij heeft inderdaad niet stilgezeten. Dankzij de recente overnames van Base en SFR BeLux haalde Telenet maar liefst 400.000 abonnementen in Brussel binnen. Het bedrijf mikt op 40% marktaandeel in Brussel binnen twee jaar! De grote projecten van de operator dragen hiertoe bij: de ontwikWe hebben de producten al. Nu moeten we een nieuwe strategie uitvinden om Telenet te doen groeien. keling van nieuwe inhoud, de optimalisatie van de bandbreedte en de overgang naar ‘digital first’ binnen het bedrijf. John Porter onthult zijn strategie voor Brussel. Brussel Metropool: Telenet deed onlangs zijn intrede op de Brusselse markt. Wat vertegenwoordigt deze activiteit vandaag? John Porter: Telenet betrad de Brusselse markt in 2008, maar was slechts in enkele gemeenten aanwezig. We ontwikkelden onze activiteiten dankzij twee grote overnames: Base in 2016 en SFR Belux in 2017. Vandaag hebben 400.000 klanten in Brussel voor Telenet gekozen: 100.000 voor het vaste netwerk en 300.000 voor het mobiele. Dit vertegenwoordigt 20% van de Brusselse markt, die nog steeds gedomineerd wordt door Proximus. In de komende twee jaar willen we 40% van die markt inpalmen, zowel particulieren als B2B. De groei op de B2B-markt, hoe pakt u die aan? Tot voor kort wisten kleine handelaren niet dat er een alternatief voor Proximus bestond. Orange en Base zijn er al enige tijd, maar Proximus overheerst nog steeds de markt. Door honderden miljoenen euro’s te investeren, slaagde Telenet erin het snelste fysieke netwerk op de markt te ontwikkelen, naast de hoogste download10 BECI - Brussel metropool - november 2018 snelheid voor het mobiele netwerk. Wij bieden een hele waaier oplossingen voor bedrijven: zo bijvoorbeeld een globale prijs voor mobiele en vaste telefonie of het "digital acceleration" programma, dat bedrijven helpt met hun aanwezigheid op sociale media, de ontwikkeling van digitale reclame en e-commerce. Hoe kan Telenet in Brussel marktaandelen van Proximus afsnoepen? Telenet ontwikkelt zich in drie richtingen. Ten eerste ons netwerk. Het biedt voordelen als het gebruik van elk fysiek medium op elke locatie, exclusieve tv-content of zelfs ondersteuning bij problemen met de kabeldistributie. De tweede pijler is entertainment: we bieden internationale inhoud, topsport, video-on-demand en lokale inhoud. We hebben Vlaamse series geproduceerd zoals "De Dag" en "Chaussée d'amour". Ook aan Franstalige kant willen we dergelijke projecten ontwikkelen. De derde pijler is de klantervaring, die we constant proberen te verbeteren. Telenet heeft zijn wens om VOO over te kopen en uit te breiden naar Wallonië nooit onder stoelen of banken gestoken. Is dit nog steeds van toepassing? 24 jaar geleden waren wij als operator alleen in Vlaanderen aanwezig. Nu geldt Telenet als een nationale leverancier. In België is 70% van de mensen aangesloten op de vaste lijn en maakt 100% gebruik van mobiele telefoons. Mooie vooruitzichten dus. Wij willen vaste diensten aanbieden in het zuiden. Aangezien VOO niet te koop is, kan er van een echte vestiging in Wallonië geen sprake zijn. In dat geval zullen we op een andere Géry Brusselmans © Reporters

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication