DYNAMIEK SALES Overheidsopdrachten, een expert aan het woord: het CIBG Het CIBG, de ICT-dienst voor de Brusselse overheidsdiensten, ondersteunt voor hen tal van ICT-projecten en -dossiers. Overheidsopdrachten maken hier ook deel van uit. Om deze efficiënter en optimaal te laten verlopen, werd een aankoopcentrale opgericht die zo veel mogelijk opdrachten bundelt. Een volgende stap was de e-catalogue, de online catalogus waarop leveranciers hun producten en diensten kunnen aanbieden en waaruit de overheidsdiensten kunnen kiezen. Stef Gyssels E erst even voorstellen: het CIBG – Centrum voor Informatica voor het Brusselse Gewest – is de vertrouwenspartner voor alles wat betreft ICT op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het kan worden ingezet voor elke mogelijke opdracht rond ontwikkeling en ondersteuning van informatica, telematica en cartografie voor regionale, lokale en gemeentelijke overheidsinstellingen, voor de kabinetten van de ministers en staatssecretarissen van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, en voor de instellingen van openbaar nut van het Gewest. Hierbij streeft het CIBG steeds naar de best mogelijke oplossingen zonder zijn technologische neutraliteit op te geven. Zij willen proactief innovatieve ICT-technologieën uittesten en invoeren, om enerzijds de eigen werking efficiënter te maken en anderzijds te zorgen voor gebruiksvriendelijke diensten voor Brusselaars, ondernemingen en bezoekers. Aankoopcentrale bundelt en vereenvoudigt overheidsopdrachten Om deze processen voor het bestellen van ICT-materiaal en diensten vlotter en eenvoudiger te laten verlopen, werd binnen het CIBG een aankoopcentrale opgericht, waarlangs verschillende overheidsdiensten hun aanvragen kunnen bundelen. Dit vereenvoudigt de administratieve last voor zowel de overheidsdiensten als voor de leveranciers. De producten en diensten die op deze manier kunnen aangekocht worden zijn zowel kantoorapparatuur (PC’s, printers, schermen, multimediamateriaal …) en servers en opslaghardware als Microsoft- en andere licenties, bekabeling en zelfs topografische diensten. In de praktijk zullen er steeds een hoofd-aanbesteder en deelnemende aanbesteders zijn. De hoofd-aanbesteder staat in voor het in goede banen leiden van het gehele proces, en sluit een contract af met de andere partijen voor een juiste afhandeling van de opdracht, en voor andere aspecten zoals eventuele vergoeding, duur, vertrouwelijkheid, enzovoort. “Een overheidsdienst die een beroep doet op een aankoopcentrale verlicht meteen zijn administratieve rompslomp, maar daar stopt het niet”, aldus Geert Royberghs, service manager van de aankoopcentrale en e-catalogue 54 BECI - Brussel metropool - september 2018 bij CIBG: “Onze klanten hebben een keuze uit een ruim aanbod, dat je bovendien soms vooraf nog kan testen; in de aankoopcentrale staan doorgaans de technologisch meest geavanceerde en ook duurzaamste oplossingen; en door de omvang van de aankoop kunnen we ook meestal heel scherpe prijzen afdingen.” Voor de leveranciers ziet Royberghs dan weer andere voordelen, zoals de looptijd van de contracten (meestal vier jaar) en de professionele procedures en gestructureerde afhandelingen. E-catalogue Een verdere stap in de professionalisering en efficiënte afhandeling is dan weer de zogeheten ‘e-catalogue’: een online overzicht van alle producten en diensten die overheidsdiensten via deze site kunnen bestellen, op voorwaarde dat ze tot de aankoopcentrale zijn toegetreden. Naast een nog transparanter overzicht en uniformiteit van de opdrachten genieten de overheidsdiensten vooral het voordeel dat ze eender wanneer en van eender waar hun opdracht kunnen plaatsen. Ook voor de leverancier betekent dit een verdere vereenvoudiging van de administratie: alle relevante documenten voor bestelling en verwerking worden automatisch aan© Getty
57 Online Touch Home