41

© Audi Het leerplan van de toekomst WERK & OPLEIDING Duaal leren belooft de arbeidsmarkt te versterken en meer gemotiveerde leerlingen op te leveren. Bij Audi Brussels gelooft men er alvast 100% in. Peter Van Dyck H et nodige talent vinden voor knelpuntberoepen als elektromechanisch technicus of constructielasser is niet evident. Kandidaten ontberen sommige vereiste technische competenties en blijken een lange inwerkingsperiode nodig te hebben. Het geloof groeit dat duaal leren, waarbij leerlingen deeltijds op de werkvloer praktijkonderricht krijgen, hier iets aan kan verhelpen. In Brussel heeft zowel de Franse als de Vlaamse gemeenschap de voorbije jaren initiatieven genomen om duaal leren mogelijk te maken. Aan Vlaamse kant startten in september 2016 een aantal proeftuinscholen. Vanaf september 2019 zal het Vlaams decreet duaal leren in werking treden en staat het alle scholen vrij om mee in het systeem te stappen. Momenteel zijn er duale studierichtingen als elektromechanische technieken, lassen-constructie en mechanische vormingstechnieken in de derde graad TSO en BSO. In Brussel verwelkomen nu al bedrijven als Audi en ThyssenKrupp leerlingen en komend schooljaar zal ook Schindler, dat met een tekort aan lifttechnici kampt, dit doen. In de toekomst wil men in Vlaanderen het duale systeem doortrekken naar het zevende specialisatiejaar en het hoger onderwijs (voor de richtingen industriële automatisering, industrieel onderhoud, industriële bachelor elektromechanica en industrieel ingenieur). De Franse gemeenschap voorziet de ‘formation en alternance’ voor lassers, elektriciens, elektromechanische technici en hvac-technici. Er is ook een ‘master en alternance’ business analyst IT op twee hogescholen (ECAM en ICHEC) die nu 25 studenten telt en het komende schooljaar voor een verdubbeling gaat. René Konings Ernstiger houding Audi Brussels werkt met een Nederlandstalige (TA Halle) en een Franstalige school (Don Bosco Sint-Pieters-Woluwe) samen. De leerlingen elektromechanische technieken leren in de fabriek met robotica omgaan, maar krijgen ook training op de programmable logic controllers (apparaten met een microprocessor die machines aansturen) die Audi ter beschikking stelt aan de twee scholen en Iris Tech+ (het Beroepenreferentiecentrum Metaal & Technologie). “Vroeger was het zo dat de jongeren soms op machines leerden werken die niet helemaal up to date waren”, zegt René Konings, verantwoordelijke voor Brussel bij technologiefederatie Agoria. “Op deze manier zijn ook de leerkrachten mee met de jongste technologische evoluties en de modi operandi die men vandaag in bedrijven hanteert.” Die kennismaking met de nieuwste technieken is zeker een surplus, maar er is méér, benadrukt Heleen Devriese, coördinator duaal leren bij Audi. “De jongeren, die nog geen werkervaring hebben, ondervinden hoe belangrijk de soft skills in het bedrijfsleven zijn, zoals op tijd te komen en gedisciplineerd en meertalig te zijn. Mochten er op dat vlak problemen rijzen, dan proberen we daar zo vroeg en positief mogelijk op te anticiperen. Meestal zien we vrij snel een gunstige evolutie.” Maggy Vankeerberghen, directeur van het Technisch Atheneum Halle, ziet dat haar leerlingen in het duale systeem in het begin soms wat moeite hebben met het ritme en het niveau op de werkvloer bij Audi. “Ze merken vlug dat bijvoorbeeld te laat komen niet geapprecieerd wordt. Anderzijds gaan ze tijdens de praktijklessen inzien waar alles wat ze op de schoolbanken leren werkelijk toe dient. Dit leidt bijna automatisch tot een ernstiger houding. Heleen Devriese BECI - Brussel metropool - september 2018 39

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication