TOPIC Ze worden bij Audi sneller volwassen dan op school, dat merken we heel goed.” Mentor als aanspreekpunt Alles samen zijn de leerlingen van TA Halle zo’n vijftal weken aanwezig op de fabriek van Audi. Ze krijgen eerst ter plaatse praktijkoefeningen op apparatuur van het bedrijf van een instructeur van Audi of de eigen leerkracht, nadien volgt een stage van twee weken, waarbij ze op robots en installaties toepassen wat ze in de lessen gezien hebben. “Daarbij gaat veel aandacht naar de veiligheid. De juiste attitude en discipline zijn heel belangrijk”, licht Maggy Vankeerberghen toe. De jongeren werken ook in kleinere groepen gedurende vier dagen aan een geïntegreerde proef die bestaat uit een probleemanalyse en het uitdokteren van een procesverbetering. De medewerkers van Audi die de leerlingen begeleiden volgden een training tot mentor. “Het is hun taak om een technische uitleg zo gestructureerd en eenvoudig mogelijk te geven, zodat het behapbaar is voor de jongeren”, vertelt Heleen Devriese. “Uiteraard moeten ze ook weten hoe ze best feedback geven aan de leerlingen. De mentor is het eerste aanspreekpunt voor de jongeren. Zij komen in een grote fabriek terecht en mogen, ook figuurlijk, niet verloren lopen. Ze hebben nood aan een bekend gezicht aan wie ze alle mogelijke vragen kunnen stellen.” De mentor heeft een houvast aan de leerfiches: daarin staan de evaluatiecriteria en de leerstof die aan bod moet komen vermeld. De leerkrachten krijgen evengoed een andere rol toebedeeld. “Zij worden eerder een coach die de leerlingen individueel begeleidt”, meent Maggy Vankeerberghen. “Omdat de leerstof vandaag niet langer enkel vanuit de school zelf komt, proberen ze de leerlingen wegwijs te maken. Waar kan je welke kennis vinden en hoe benader je de informatie op een kritische manier? Door de digitalisering van de samenleving gaat er in de opleiding meer aandacht naar 21ste en in team werken.” © Audi hun traject blijven volgen, want ook hun profiel kan in de toekomst interessant zijn voor ons.” eeuwse vaardigheden, zoals flexibel Zelfevaluatie Er is nauw overleg. Meermaals per maand zit Heleen Devriese als coördinator samen met de scholen om alles nauwgezet op te volgen. “We herbekijken het leerprogramma ook elk jaar weer”, onderstreept ze. “Nu we met de productie van het volledig elektrische model Audi e-tron starten, moeten we dat al zeker wat bijsturen. Wat we eerder al hebben herzien, is de evaluatie van de soft skills. Zo hebben we onlangs de zelfevaluatie ingevoerd. We willen dat de leerlingen zich bijvoorbeeld bewust zijn van hun gsm-gebruik. Die zelfevaluatie helpt hen ook om in te zien hoe ver ze staan. We hebben de indruk dat ze zichzelf soms onderschatten.” Heleen Devriese is formeel: dankzij het duaal leren heeft Audi al talenten gespot die ze anders misschien niet op het spoor waren gekomen. Op dit moment is het zo dat ongeveer de helft van de leerlingen die in hun opleiding slagen beslist om verder te studeren (een zevende jaar of hoger onderwijs), de andere helft tekent een contract om bij Audi aan de slag te gaan. “We willen echt perspectieven bieden”, zegt de coördinator. “Ook met diegenen die hogere studies aanvatten, houden we contact. We willen 40 BECI - Brussel metropool - september 2018 Geen wondermiddel tegen schoolmoeheid Volgens René Konings van Agoria zijn de bedrijven vragende partij dat meer scholen uit Brussel in het duale systeem zouden stappen. “Voor de technologiesector is duaal leren van groot belang. Het versterkt de arbeidsmarkt en levert meer gemotiveerde leerlingen op. Deze jongeren ontwikkelen betere competenties. We horen van hen dat ze, eens ze van het duale systeem hebben geproefd, niet meer terug naar het klassieke onderwijssysteem willen. Wij zien dit echt als het leerplan voor de toekomst.”René Konings heeft een boodschap voor de beleidsmakers: beschouw duaal leren niet enkel als een oplossing voor de ongekwalificeerde uitstroom en de jeugdwerkloosheid. Het is géén wondermiddel tegen schoolmoeheid en schooluitval. Maggy Vankeerberghen gaat een stukje mee in zijn redenering “Duaal leren is niet dé oplossing voor schoolmoeheid, maar het kan wel helpen om het tij te keren. Een school die vandaag vasthoudt aan het bord en het krijt raakt de jongeren kwijt. Je mag bovendien niet blind zijn voor de realiteit dat de leerlingen in je klas verschillende niveaus hebben. Als je enkel voor de gemiddelde leerling lesgeeft, vallen de uitersten uit de boot. We moeten openstaan voor de leefwereld van de jongeren en hen meer verantwoordelijkheid geven. Het doel is dat ze het leerproces meer in eigen handen gaan nemen.” Duaal leren moet hier hetzelfde kwaliteitslabel krijgen als in Duitsland en Zwitserland waar een lange traditie in het systeem bestaat. Scholen die er mee van start willen gaan, hebben minstens één jaar voorbereiding nodig. “In die aanloopperiode vormen school en bedrijf een leergemeenschap waar men goed nadenkt over hoe de opleiding op de werkvloer concreet ingevuld kan worden”, vertelt René Konings. “Het vraagt een groot engagement van alle partijen. Het duaal leren moet breed gedragen worden en een groot vertrouwen tussen school en bedrijf is onontbeerlijk.” Bedrijven of scholen die in het duaal systeem willen meedraaien, realiseren zich best dat het een zeer intensieve onderneming is. Heleen Devriese: “Alles staat of valt met de communicatie. Als je er niet 100% in gelooft, begin je er beter niet aan.” ●
43 Online Touch Home