38

Levenslang leren: de weg naar een (nieuwe) baan WERK & OPLEIDING Om permanente vorming – of levenslang leren – te stimuleren, heeft Beci met VTI (Nederlandstalig) en EPFC (Franstalig) twee eigen onderwijsinstellingen. Nu loopbanen niet langer lineair zijn, bewijzen de scholen hun nut, stellen de voorzitters. “Vandaag zorgen de opleidingen ervoor dat men meer autonomie ontwikkelt in het opbouwen van zijn kennis.” Peter Van Dyck V orig jaar stelde de Vlaamse minister-president Geert Bourgeois dat levenslang leren belangrijk is, maar benadrukte hij dat het de taak van de bedrijven is om daar de schouders onder te zetten. Een boodschap die niet in dovemans oren is gevallen bij Beci en bij Guido Vissers, voorzitter van het Volwassenenonderwijs Taal en Informatica (VTI), een school die gesubsidieerd wordt door het Vlaamse ministerie van onderwijs. “Het percentage dat bedrijven in Vlaanderen en bij uitbreiding België uitgeven aan permanente opleiding en training ligt onder het Europese gemiddelde”, stelt Guido Vissers nuchter vast. “Anderzijds volgen in Vlaanderen 240.000 cursisten les binnen de centra volwassenenonderwijs. Vroeger heette dat het onderwijs voor sociale promotie. Die naam dekte de lading goed. Men wilde investeren in mensen die onvoldoende kansen hadden gehad om te studeren of die hun competenties wilden uitbreiden.” Omdat het overheidsbudget zijn maximumhoogte heeft bereikt, wil de Vlaamse regering het beschikbare geld – en bijgevolg ook de 400 miljoen euro die men jaarlijks voor het volwassenenonderwijs uittrekt – efficiënter besteden. De financiering van cursussen die mikken op de ontwikkeling van persoonlijke hobby’s zal men afbouwen. Guido Vissers: “De beleidsmakers ondersteunen 100% de lessen Nederlands – onder de noemer NT2 – die nieuwkomers moeten helpen om te integreren én het tweedekansonderwijs, gericht aan mensen die bijvoorbeeld door schoolmoeheid tijdens hun humaniora zijn afgehaakt. Als we deze mensen helpen om alsnog hun diploma secundair te halen, met direct inzetbare competenties, krijgen ze makkelijker toegang tot de arbeidsmarkt of tot het hoger onderwijs. NT2 en tweedekansonderwijs zijn dus belangrijke nieuwe pijlers, naast ons al bestaande aanbod van taal- en IT-lessen.” 36 BECI - Brussel metropool - september 2018 Gevarieerd aanbod Michel Loeb, voorzitter van het Enseignement de Promotion et de Formation Continue (EPFC), schat het belang van levenslang leren even hoog in als zijn Vlaamse collega. Om dat belang te onderstrepen, haalt hij twee feiten aan. Eén: loopbanen zijn vandaag niet meer lineair. Carrières nemen geregeld nieuwe wendingen. “Vandaag Vroeger heette dat het onderwijs voor sociale promotie. Die naam dekte de lading goed. Men wilde investeren in mensen die onvoldoende kansen hadden gehad om te studeren of die hun competenties wilden uitbreiden. Guido Vissers, voorzitter VTI zorgen de opleidingen ervoor dat de studenten meer autonomie ontwikkelen in het opbouwen van hun kennis”, oordeelt Loeb. Een andere constatering: EPFC is lang niet de enige speler die een rol speelt in levenslang leren. Er zijn ook nog de universiteiten en hogescholen en niet te vergeten de scholen voor sociale promotie die in de Franse gemeenschap onder meer het tweedekansonderwijs organiseren en jaarlijks goed zijn voor bijna een miljoen lesuren. “Waarmee EPFC zich in dat brede veld onderscheidt? Met de rijkdom van onze catalogus: tien talen op tien niveaus. Van het secundaire niveau tot hoger onderwijs van het korte type. Aan het ene uiteinde leveren we humanioradiploma’s en certificaten van be

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication