3

WOORD VOORAF Digitalisering geen vrije k Kunnen we ons één bedrijf voorstellen dat honderd jaar geleden hebben gekozen om niet op het elektriciteitsnet aan te sluiten? Of telefoon niet te installeren? En die zulke keuzes zou hebben overleefd? Digitaliseren is in geen geval een optie die u zal onderscheiden de concurrenten – of dan zeer tijdelijk. Het is geen keuze. Wel een noodzaak om gewoon in de race te blijven. Anders verwoord: in een competitieve wereld moet u vooruit... om uw plaats te behouden. Waar hebben we het in feite over? Vandaag beperkt digitalisering zich niet langer tot de installatie van een CRM-systeem, de opening van een online winkel of de invoering van elektronische facturatie. De digitale aanpak dient de onderneming en de kern van haar activiteiten te doordringen om nieuwe, efficiënte, doelgerichte en gepersonaliseerde diensten te ontwikkelen. Dit geldt des te meer voor de vele dienstverlenende bedrijven die Brussels economisch weefsel rijk is. Als u dat niet doet, zet u heel wat op de helling: uw diepgaande kennis van de klanten, uw vlotte communicatie met hen, de aangeboden waarde. Op die manier zult u onvermijdelijk moeten wijken voor een concurrent die dit potentieel wél zal ontwikkelen, naar úw klanten toe. Niet digitaliseren betekent dat u eerst marginaal wordt. En daarna uitgesloten. De digitale revolutie vereist een bepaalde hoeveelheid kunstmatige intelligentie, maar ook nieuwe collaboratieve tools, die de processen van het bedrijf openstellen voor zijn klanten, waardoor ze meer dan ooit direct met het bedrijf en zijn werknemers in contact kunnen komen. Deze technologische revolutie heeft een verregaande impact op de mentaliteiten. Die weg volgen we al meer dan een jaar, bij Beci. Hiervan getuigt het project The Cham. Even een stand van zaken: we lanceerden deze zomer onze splinternieuwe website, met nieuwe online diensten. Vandaag verwezenlijkt Beci al bijna een derde van zijn omzet via het web (uitreiking van certificaten van oorsprong, registratie voor onze evenementen, toetredingen ...). We zullen dit soort diensten blijven ontwikkelen, zoals we dit jaar deden met het be.connected platform, en verder zullen doen met webinars, online afspraken, enz. Marc Decorte, Voorzitter van Beci We willen de Brusselse bedrijven helpen deze weg in te slaan. Door hen te begeleiden waar onze netwerken en expertise nuttig kunnen zijn. Door hen te vertegenwoordigen waar cruciale beslissingen worden genomen om de Brusselse economie te digitaliseren. Denk maar aan telecommunicatie, innovatie, financiering, onderwijs, opleiding, werkgelegenheidsbeleid... We hebben allen nog veel werk voor de boeg om Brussel in de digitale toekomst binnen te loodsen. De voordelen zullen echter in verhouding staan tot de inspanning. BECI - Brussel metropool - september 2018 1

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication