22

THINK TANK De valkuilen van een gesloten vastgoedpark Omdat de marges laag zijn, huren de restauranthouders meestal hun pand. "De verkoopprijzen liggen vaak waanzinnig hoog en verkopers zijn zelden geneigd om ze te verlagen", stelt Marie Lefebvre, vertegenwoordiger bij Bureau immobilier Gérard. "Aan de wens om avondconcepten in de Nieuwstraat in te voeren kan alleen tegemoet worden gekomen als de eigenaren zich hiervoor inspannen. De huurprijzen die grote handelsketens met veel omzet zich kunnen veroorloven liggen namelijk buiten het bereik van een bar of restaurant. De sector ondergaat talrijke faillissementen. Ik hoorde van een klant dat banken niet meer per se in een horecazaak willen investeren. Kandidaten hebben dus een oerdegelijk concept nodig om aan de slag te gaan. Sommige klanten komen al een jaar na hun investering terug om de zaak te verkopen, maar dat is niet gemakkelijk wanneer het restaurant niet goed rendeert. De verkoop van een zaak valt minder vaak voor, omdat het voordeliger is om een bedrijf op te richten met de toegekende premies. Er is dan sprake van sleutelgeld of een huurrecht, vooral gerechtvaardigd als de huurprijs lager ligt dan de marktprijs. Hoe lager de ene, hoe hoger de andere kan zijn.” Zij merkt op dat de gemeenten nu de conversie van winkelruimten in hotels en restaurants moeilijker aanvaarden: "Elk heeft zijn eigen regels, wat de samenstelling van dossiers bemoeilijkt. En het verkrijgen van een vergunning kost tijd. De cliënt moet er dan van worden geïnDe gemeente Sint-Gillis bezit de helft van de winkels op het Voorplein, waarvan ze een Horeca-wijk wil maken. formeerd dat zijn zaak misschien pas binnen een jaar zal kunnen opengaan. Een ondernemer aanvaardt moeilijk om door administratieve logheden te worden tegengehouden. Bovendien komen de kosten ten laste van een van de partijen: de koper, de eigenaar als hij ermee instemt geen huur te innen zolang de procedures lopen, of de huidige huurder die het pand wenst te verlaten. Vaak wordt de overeenkomst dan niet gesloten, omdat de eigenaar bijvoorbeeld liever van een innovatieve horecazaak afziet als een gewone schoenwinkel daar meteen kan worden geopend.” ONZE ZALEN ZIJN ONTWORPEN VOOR FILM. WAT ZE PERFECT MAAKT VOOR VEEL MEER DAN FILM. NOG IETS DAT U MISSCHIEN NIET WIST OVER ONS. Hoogstaande technologie. Comfortabele zetels. Effi ciënte organisatie. Allemaal troeven die niet alleen van fi lm kijken bij Kinepolis Brussel een unieke ervaring maken. Ook seminaries, events, congressen (en nog veel meer) zijn perfect op hun plaats bij ons. Meer info? Check business.kinepolis.be of bel 02 474 26 30 e-mail: b2bbrussel@kinepolis.com Meer dan alleen cinema. 20 BECI - Brussel metropool - september 2018 TEAM BUILDING SEMINARIE COMEDY FILM CONGRES CULTUUR

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication