Originaliteit is nu zo gevaarlijk geworden dat het Horeca vastgoed vooral in een gesloten circuit circuleert. "Het is niet gezond dat regelgeving eerder focust op de beperking van de vestigingsplaatsen dan op de kwaliteit van concepten", vindt Miguel Van Keirsbilck. "De gemeenten zijn nog te ouderwets in hun beleid en niet geneigd om ongewone plaatsen aan de Horeca toe te kennen. We vragen een onderscheid tussen cafés, die een sociale ruimte bieden, en restaurants, die minder laat sluiten en minder lawaaierig zijn. Sint-Gillis heeft een nieuw gezicht dankzij zijn culturele vernieuwing, maar ook zijn nieuwe Horeca-aanpak. Dit draagt bij tot het welzijn in een gemeente.” Het voorbeeld van Sint-Gillis “Wij zijn toezicht gaan oefenen op de handel om de Horeca een duwtje in de rug te geven”, zegt de trotse schepen Cathy Marcus, belast met de Grondregie. "In het begin focusten wij uitsluitend op huisvesting en we gaven verenigingen vooral kleine commerciële benedenverdiepingen die anders moeilijk te exploiteren waren. Daarna kochten we aangrenzende gebouwen om de benedenverdiepingen volledig te renoveren voor uitgestrekte handelszaken. Samen met Atrium ontwikkelen we een strategie om te bepalen welk type winkel daar kan worden gevestigd.” Kleine commerciële benedenverdiepingen zijn er in het Gewest genoeg. Marie Lefebvre neemt de vitrines van het Îlot Sacré als voorbeeld, waar de moeilijkheid om een aparte ingang te voorzien voor de bovenliggende verdiepingen vaak deze woningen ontoegankelijk maakt. "Op de Alsembergse Steenweg, die erg achteruit is gegaan, overleven veel kleine winkeltjes. Wij proberen tegelijk de handelsruimten en de bestrating te renoveren om grote ketens aan te lokken en zodoende een dynamiek op gang brengen die ook andere zaken zou aantrekken”, vervolgt Cathy Marcus. "We hebben een zeer gediversifieerd aanbod en werken wijkgericht. Op het Voorplein zijn we eigenaar van de helft van de winkels en hebben we cafés ingericht om er een Horeca-centrum van te maken. We hebben besloten om daar een voetgangerszone aan te leggen en we hebben net schrobmachines gekocht om deze zeer drukke buurt schoon te houden. We getuigden ook van openheid voor nieuwe ideeen en aanvaardden bijvoorbeeld een horecazaak in een oud benzinestation. We ontwikkelen in de Fortstraat een strategie gericht op kleine culturele ambachtslieden en we gaan er de artistieke decoratie van de gevels toestaan.” De gemeente, die meer dan 400 cafés en restaurants telt, gaat de cadans nu wat verlagen om de bestaande projecten duurzaam te maken en na te denken over toekomstige ontwikkelingen. ● Wat leeft op de brusselse kantorenmarkt? In de Brusselse periferie is er een groeiende nood aan recente kantoorgebouwen. Aan welke aspecten hechten bedrijven belang in hun zoektocht naar een nieuwe locatie voor kantoren? Structura.biz, expert in bedrijfsvastgoed, deed een marktonderzoek van de kantorenmarkt in de periferie rond Brussel. Profiel van de ondervraagden: 150 bedrijfsleiders uit de Brusselse Rand. Er werd rekening gehouden met de grootte van het bedrijf (vanaf 10 medewerkers). Van de 150 ondervraagden is 61% huurder, 39% eigenaar. Naast prijs (22%) en de bereikbaarheid met wagen (19%), spelen imago & visibiliteit (12%) een belangrijke rol bij de zoektocht naar een nieuwe locatie. Ook de duurzaamheid van het gebouw (11%) staat in de top 5 van zoekcriteria. Bovendien houdt men de leeftijd van het gebouw (12%) in het achterhoofd: men gaat vooral op zoek naar recente kantoren. Dit is geen sinecure in de periferie, meent Structura.Biz, aangezien er in die regio weinig nieuwbouw op de markt is. . Hoe kunnen eigenaars van bestaande gebouwen dan toch het verschil maken? Enerzijds speelt de prijs nog altijd een belangrijke rol. Anderzijds hecht men ook belang aan elementen zoals extra faciliteiten, bv. coffee corners, laundry service, catering, gedeeld onthaal... Dit herkent Structura.Biz ook in de praktijk: gebouwen die faciliteiten aanbieden worden sneller verhuurd. Denk hierbij aan The Bridge in Anderlecht, Pegasus Park en Greenhouse in Diegem. Bovendien ziet Structura.Biz dat deze trend parallel loopt met de stijging van de vraag naar ruimte voor co-working. Onder co-working verstaan we: ruimte waar verschillende bedrijven gezamenlijk werken, los van het klassieke kantoorconcept. Ze delen hierbij niet alleen hun werkruimte, maar ook vergaderzalen, coffee corners en ontspanningsruimte. De meeste concepten voorzien flexibele opties gaande van totale co-working tot het huren van privatieve kantoorruimte met gebruik van faciliteiten. De helft van de ondervraagden is vertrouwd met het concept co-working. Van deze groep maakt 2/3 gebruik van deze nieuwe vorm van werken. Bovendien gelooft 57% van deze bedrijven in de voordelen ervan, zoals voordeel van het netwerk, communitybeleving.... De bevraagde bedrijven zijn KMO’s. Men kan zich inbeelden dat de resultaten anders zouden zijn voor multinationals. De meeste bevraagden zijn gevestigd in de periferie en gedecentraliseerd Brussel. Bij bevraging van bedrijven uit bv. het centrum van Brussel zouden de resultaten mogelijks ook verschillen. BECI - Brussel metropool - september 2018 21
24 Online Touch Home