THINK TANK Bois & Habitat lanceerde, wanneer nog niemand houten huizen bouwde". Ahooga: een vouwwonder ‘designed in Brussels’ Een vlotter fietsverkeer in Brussel is een prima initiatief. En die fietsen hier ook maken, is nog beter... Dat was de uitdaging die Ahooga aanging met een elektrisch vouwmodel dat zowel in Brussel als in het buitenland heel wat succes kende: "Sinds de lancering van Ahooga verkochten wij 500 fietsen in het eerste jaar, 1.000 in het tweede jaar en zitten we rond de 800 voor dit jaar. Een voorlopig totaal van 2.300, vooral in de stedelijke gebieden van België, Frankrijk en Duitsland," legt Philippe Lefrancq, medeoprichter van Ahooga, uit. Om deze prachtige elektrische vouwfiets, geheel ontworpen in België en hier ook deels gemonteerd, op de markt te brengen, vertrouwt Ahooga op de multi-channel: "We hebben een eigen showroom, een online winkel en een netwerk van dealers: zelfstandige fietsenwinkels. Wij wilden mensen zachtjes laten overstappen van de bedrijfswagen naar een ander vervoermiddel. Ze zouden bijvoorbeeld een grote auto kunnen inruilen voor een kleinere, met daarbij een vouwfiets als Ahooga. Dat is precies het concept van onze fiets. Hij is licht en gemakkelijk te hanteren. Wie zijn eindbestemming met de auto benadert, kan op die manier de laatste kilometers fietsen, waar de auto moeilijker passeert. We geven toe dat dit niet zo voor de hand liggend is als we ons hadden voorgesteld, maar we hebben toch al een mooie B2B-cliëntèle bereikt: een honderdtal KMO's en grotere bedrijven.” Een markt die dagelijks uitbreidt Wat vindt Philippe Lefrancq van nieuwe diensten als elektrische fietsen in zelfbediening? "We zien dit als een ontluikende markt, niet als een bedreiging. Hierdoor zullen meer mensen gaan fietsen. Hun behoeften zullen waarschijnlijk door werk en gezin veranderen. En vroeg of laat zullen ze kennis maken met Ahooga..." Welke factoren zouden meer bedrijven warm maken voor de fiets? “Het succes van de bedrijfswagen is in België te danken aan het belastingvoordeel. Ik vrees dat dit belastingvoordeel ook de enige manier zal zijn om meer mensen op de fiets te krijgen", analyseert Philippe Lefrancq. "De bedrijfswagen was voor de onderneming een goedkope manier om medewerkers te belonen. AlPhilippe Lefrancq (links) en Frédéric Mertens, de oprichters van Ahooga. ternatieve vervoermiddelen kunnen op dezelfde manier bij werkgevers en werknemers worden gepromoot." Een fietstoelage? “Ja, maar ook andere elementen moeten de fiets bevorderen. De werkgever moet er eveneens een voordeel uit halen. Vandaar het belang van 120% aftrekbaarheid. En ik vind dat de bedrijfsfiets voldoende zichtbaarheid moet krijgen bij aanwervingen. Het zou goed zijn als de fiets in alle mogelijke leaseformules duidelijk aan bod kwam, als leasingmaatschappijen de verschillende mogelijkheden in deze niche duidelijk promootten, met online catalogi bijvoorbeeld, zoals ze dat ook voor auto’s doen.” 115.000 leveringen met de fiets tegen 2020 Ook interessant en bijzonder veelbelovend: het goederenvervoer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dit is het actieterrein van Philippe Lovens via de Brusselse goederenbezorgingscoöperatie Urbike, en Bcklt, een living lab die Innoviris selecteerde in het kader van de projectoproep Test-it Smart Mobility Challenge. Naast de 500 ton CO2 uitstoot vermeden door het gebruik van vrachtfietsen voor levering in containers, zouden er nagenoeg 17 banen ontstaan volgens een model waarin reeds aanwezige bezorgers, zoals Hush Rush of Molenbike, inspraak zouden krijgen, mochten ze deelnemen aan het project. Dit zou tegenstanders van de Uber-aanpak moeten geruststellen… ● Informatie: ➜ https://www.bikebrussels.be ➜ https://www.ahooga.bike ➜ https://urbike.be BECI - Brussel metropool - september 2018 17 D.R.
20 Online Touch Home