18

Urbike wil de vrachtfiets een rol toekennen in de stedelijke logistiek. In Brussel haalt de fiets de auto in MOBILITEIT Letterlijk, figuurlijk en geleidelijk haalt de fiets de achterstand in die hij op de auto had. Da’s prima nieuws voor de luchtkwaliteit in Brussel, de concurrentiekracht van bedrijven en het goede humeur van fietsende werknemers. De fiets waagt zich nu zelfs aan containervervoer van colli. Johan Debière L angzaam maar zeker boekt de fiets vooruitgang in Brussel. Hij krijgt eindelijk op alle vlakken steun. Denk maar aan de initiatieven van minister van Mobiliteit Pascal Smet, het lobbyen van organisaties als Pro-Vélo of de initiatieven van Beci om haar leden warm te maken voor de voordelen van fietsen. De uitspraken van Michel Lagasse, oprichter en CEO van C-Tec Leasing en Bike Square, spreken boekdelen over de paradigmaverschuiving in personenvervoer: "Wij beheren fietsparken voor bedrijven als Athlon of Belfius. Beide ondernemingen zijn namelijk attent op de rol die de fiets kan spelen in een "mobiliteitsbeleid". En aan wie een zeer goede fiets zoekt voor een voordelige prijs, bieFietstoelage Tegen een maximumtarief van 0,23 euro per afgelegde kilometer om van huis naar het werk te rijden, en in het geval van een rit van 10 kilometer zowel voor de heen- als de terugreis (ongeveer 1u15 tot 1u30 voor de heen- en terugreis), kan een werknemer die dagelijks naar het werk fietst, van zijn werkgever een kleine volledig belastingvrije bonus van duizend euro ontvangen. Een ander interessant element, vooral voor pendelaars: de fietstoelage kan gecombineerd worden met de werkgeversbijdrage aan de openbaar-vervoerpas. Het is echter niet mogelijk om de interventie "fiets" en de interventie "openbaar vervoer" te combineren voor dezelfde reis. Dit betekent dat beide elkaar moeten aanvullen: je begint de reis per trein, bus en/of tram en legt de laatste kilometers bijvoorbeeld af met de vouwfiets die je in het openbaar vervoer hebt meegenomen. 16 BECI - Brussel metropool - september 2018 den wij sinds kort directiefietsen. Zij hebben amper enkele honderden kilometers op de teller en zijn in perfecte staat dankzij de onderhoudsprogramma's van onze teams.” Michel Lagasse verklaart het groeiende succes van de fiets in de bedrijfswereld uiteraard door de verkeer- en parkeerproblemen, maar ook door initiatieven die een steentje bijdragen, zoals het Mobiliteitsplan van de federale overheid, onlangs. Michel Lagasse merkt dit succes vooral op in Brussel, in de Rand en in Vlaanderen. Elders valt nog bitter weinig te bespeuren. "Persoonlijk stel ik geen noemenswaardige evolutie vast in Namen en Luik", betreurt de topman van C-Tec. Hij blijft echter positief: “Dit betekent dat ons daar nog een enorm potentieel te wachten staat.” Bike Brussels Welke aanpak hanteren Brussel-Hoofdstad en Vlaanderen? "Moeilijke vraag", antwoordt Étienne Bertrand, de aan de wieg stond van Bike Brussels, een beurs die nu al twee jaar doorgaat in Tour & Taxis en eerder gewijd is aan de mobiliteit dankzij de fiets dan aan de fiets zelf: "Als u Bike Brussels bezoekt, vindt u daar niet het hele gamma fietsen die de markt aanbiedt. Wel bijna uitsluitend elektrische, vouw- en bakfietsen", legt de organisator van het evenement uit. Étienne Bertrand paste trouwens dezelfde formule in Vlaanderen toe, op Bike Flanders, een event voor dagelijkse fietsers dat in Gent voor de eerste keer plaatsvond, in april dit jaar. Met deze formule nam hij een risico: afstappen van een beurs voor liefhebbers en zondagsfietsers en eerder nuchter focussen op een aanbod voor iedereen, zowel particulier als bedrijf. Daarom gelooft de oprichter van Bike Brussels en Bike Flanders dat hij zijn bijdrage heeft geleverd aan de doorbraak van de fiets als essentieel onderdeel van de mobiliteitsmix, zowel bij potentiële gebruikers als bij politici, "zoals 20 jaar geleden, toen ik de beurs © SIB

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication